zondag 28 november 2010

Kiekjes

Fotohokjes,  kennen jullie ze nog? Van die cabines, gordijntje er voor en daar kon je tegen een geringe vergoeding pasfoto’s maken.  Voor de gein of toen nog voor een officieel document.
Dat stamt uit de tijd van voor de strijd tegen het terreur.

Tijdens een aanvalletje opruimwoede weer eens bezig de stapel foto’s in een koffertje te reduceren. In dat koffertje nog diverse pasfoto’s. Zo ook een setje vrouwmoedige pasfoto’s van mijn moeder. Hopeloos onbruikbaar, maar na zoveel jaar na haar overlijden altijd nog goed voor een grijns. Sorry ma!
De eerste poging, teveel omhoog kijken en een half oog dicht. De tweede, gebalde vuist en open mond. Bij poging drie , schuin in de lens., beetje nijdige blik. De foto’s zullen van eind jaren 80 zijn, gezien de jas en de bril.

Wat bewaar ik er aan? Ik ga verder spitten, meer pasfoto’s vinden en die als een collage inlijsten.
Onze uit het zicht staande dozen zitten vol met dat unieke materiaal. Pasfotootje van ouders, broers, zussen.  Zonde om weg te doen, leuk als muurdecoratie. Al zullen nog levende familieleden er anders over denken? Het zijn momentopnames.  Wat bewaren we aan veel?
Om teveel weg te doen, maar wees zuinig op pasfoto’s , ze vertellen je veel over de momenten dat mensen zich onbespied wanen.

Ik weet niet of die fotocabine’s er nog zijn. Voor documenten ongeldig en kijkend naar de cabine reportage van mijn ma….geheel terecht!  Duidelijk familiearchief materiaal.  

Kon het niet over mijn hart verkrijgen de kiekjes neer te zetten..hoorde al gepruttel vanaf een wolk.

2 opmerkingen:

  1. Die fotohokjes zijn er nog. Er staat er 1 in het gemeentehuis waar ik af en toe een paspoort of rijbewijs moet laten vernieuwen.
    Ivm de terreur moet dan het haar achter je oren. Je mag niet lachen.
    Zodat ik nu twee strips heb als 'verschrikt konijn'. Een kleur, een zwart-wit. Want eerst moest het per se het ene zijn en toen weer per se het andere.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn er ook bij een aantal recreatiebungalowparken, waar je een pasfoto die niet aan de eisen voldoet op je zwembadpasje mag plakken. De apparatuur is wel wat moderner, je kunt er zelfs ter plekke een digitale portrettekening van laten maken, maar het resultaat is nog net zo niet-ik als vroegah.

    BeantwoordenVerwijderen