zaterdag 15 oktober 2011

Raadselachtig mooi


De laatste dagen verlies ik mij in de vele websites over natuur.
Een aanleiding is een wandelingetje langs de lokale muurplantjes afgelopen zondag.
Dat onder leiding van een stedelijke ecoloog. Tja, die weten de juiste plekjes wel te vinden.

Voor mij was het even verwarring, er werd gewezen op de gele helmbloem die ik toch overal als hardnekkig onkruid langs tuinen zie staan.  Zodra men dezelfde bloem de muurhelmbloem gaat noemen  heeft dat “onkruid” ineens een beschermde status.
Muurbloempje zijn is dus nog zo slecht niet!

Ik kende de bloem wel, maar het leuke verhaal wat ik erbij hoorde was de verspreiding van de zaden.
Je hangt wat te hangen aan zo’n kademuurtje, zaad laten vallen is geen optie.
Nu heeft deze plant  net als veel andere planten een strategie: steekpenningen!
De zaden zitten vast aan een witte zoeternij, het zogenaamde “mierenbroodje”.
Plant “bakt” zoete broodjes, de mieren zijn zoetekauwen, maken het broodje los en slepen het mee naar hun nest. Onderweg laten de zaden los.
Daar is over nagedacht.

Een andere, edoch korte zoektocht op het wereldwijde web was het antwoord op een andere verbazing.
Het is herfst en langzaam aan zien we nog de laatste hommels, bijen en anders zoemend spul.
Ik vroeg me onlangs af of ik mijn insectenhotelletje moest schoonmaken.
Met dat ik me dat afvroeg zoemde er iets voor mijn neus langs. Een blinde bij (soort zweefvlieg).
Nu is die zwever wat robuuster van bouw dan de solitaire bijtjes.  Toch leek ze interesse te hebben voor een wat grote opening.

Mijn natuurkennis schiet ernstig te kort.  De blinde bij heeft een onappetijtelijke naam in het larvestadium.  Rattenstaartlarve of rotje. Wat ik wist, die leggen de eitjes in latrines en gierslootjes.
Nu blijkt dat de vrouwtjes die laat in het jaar bevrucht zijn gaan overwinteren?
Achter boomschors en in muurspleten.  Ik las dat de larven dan vrijwel geen kans op overleven hebben.
Vrijwel geen….. dus misschien toch wel?
Moeder natuur blijft een raadselachtig verschijnsel. Ik laat het hotelletje maar hangen.
Gun mevrouwtje blinde bij dan maar een overwinterende oude dag, Benidorm is zo’n rot eind vliegen!  


2 opmerkingen:

  1. Wat weer een prachtig verhaal, gelukkig geef je haar de ruimte voor deze winter hoop dat ze het go sneeft bij jou maar dat komt vast goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke verhalen, hier hou ik van!
    Alle hotels open voor zwangere blinde bijen en hun rattejongen!

    BeantwoordenVerwijderen