maandag 14 mei 2012

Hofsteden

Het is wel grappig dat je na bijna 50 jaar sommige delen van je eigen woonplaats beter leert kennen.
Dit weekend stond in het teken van Hofsteden dagen.
Op één van de routes naar Reeuwijk loopt er een lange weg vol mooie huizen en boerderijen.

Ik heb geen idee of een aantal van die boerderijen nog als boerderij in gebruik is. Het zijn veelal activiteitencentra, zorgboerderijen, kinderopvang.. noem maar op.
Dit weekend extra kraampjes, men kon een ritje maken met de kaas expres, er was muziek, een kunstroute, een speurtocht, workshops en een herderin.

Weer één van die dingen die je makkelijk in je eentje kan doen. Fiets halverwege neergezet en lekker met de camera in de hand aan de wandel.
Her en der rondgekeken en kwam op één van de erven een bekende tegen.
Ik zag haar eerder dan ze mij zag, bij mijn "hoi" werd er even gelachen. "Joh, ik heb net wat voor je gekocht".
Dat is een leuke binnenkomer. Een leuk spiegeltje met als rand een houten uiltje. Dat hangt nu aan de muur maar gaat een prominenter plekje krijgen.

Even een kop koffie gedronken, en weer verder.
Niet veel verder want ik kwam in botsing met wat schapen. Echt iets voor mij. Sta te praten met de herderin,
blijkt haar hond, een collie met een achtergrond, pas het 2e openbare optreden te hebben.
Hond ietwat onzeker, maar passerende kinderen bang van de hond.
Gegil, hond van slag, schapen gaan lopen.
Niet fijn als je er voor staat, maar ik bleek schaapbestendig.

Weer iets verderop stond een bord met aankondiging dat de harmonie gaat optreden.
Het is me vaak genoeg uitgelegd wat het verschil is tussen een harmonie en een fanfare.
Persoonlijk noem ik het beiden de toet en blaas. Voorzichtig gevraagd hoe laat en hoe hun klarinet meneer heet.
Ah, eigen broer moest dus optreden.

Dan maar even eerst naar het infocentrum aan ons heempad, ik meende dat er een wandelingetje zou zijn.
Niet. Zelf maar een rondje gedaan, op een bankje naar staartmeesjes zitten kijken.
Voor het infocentrum, waar ook een smid bezig was, speelde een kwartet mooie middeleeuwse muziek.
Met zingende merels op de achtergrond is dat heel erg ontspannend.
Besloten in het infocentrum te kijken. Ha! Een workshop "bijenblok" maken. Maar dat was waarschijnlijk de dag ervoor.
Gelukkig is er veel noeste arbeid verricht. Een grote zak vol reeds gemaakte blokken.
Het juiste hout, voorzien van ophangdraad, en dat voor 1,50. Tja.....
Ernaast een mand met speciaal bloemzaad voor de bijen, tja....  Uiltjes gemaakt van berkenbast, tja....

Toen maar snel naar huis gegaan. Genoten van een paar uurtjes op stap.
Het is gezonde beweging, het is prima alleen te doen en is in tijden van crisis ook voor de portemonnee
geen diepe zucht.
Tenzij je iets van kunst wil bestellen.




1 opmerking: