donderdag 3 mei 2012

Klaar voor de zomer

30 April, mooi weer. Erg fijn voor alle buiten evenementen. De majesteit niet verscholen onder een transparante paraplu, geen verregende kindertjes die hun uiterste best doen op fluit en viool.

Voor mij een mooie dag om het balkon zomerklaar te maken.
De niet willen groeien clematis verdween net als het ruim 12 jaar oude boompje in de groencontainer.
Al wat restte was een lavendel van vorig jaar, en bij de druif in de pot nog weer phacelia.

De druif was ook een experiment. Keurig gesnoeid en jawel, hij liep weer uit.
Die verdiende dus een grote mooie pot.

Een aantal uurtjes en 50 liter potgrond verder, even vegen en klaar.
De hangbakken vol gezaaid met "zomerbloemen" en karpatenklokjes.
Dat laatste is ook maar afwachten.
De één voert vogels, ik wil zoemers voorzien van nectar.  Campanula soorten soorten houden niet van volle zon. Misschien wel zon, maar de temperaturen op mijn balkon?
Afwachten maar.

De potten ingezaaid met korenbloemen en dille. En een nieuw boompje geplant.
Het insecten hotelletje heeft al een gast, nu wachten op de muurwesp en overig gespuis.
De zomerbloemen, een vaak typisch mengsel, trekt langsvliegende juffers en libellen.

Een paar weken geleden had ik al klimmende winde in een kasje gezaaid. Die staan nu in de pot van de clematis. Klimmende winde  is een sjieke naam voor pispotjes. Wurgende winde zou beter zijn.
Ik heb er 3 in de pot gezet, met stokjes. Het is nu 3 dagen later en de stokjes zijn al in de wurggreep.

Zaaien is zo leuk, wachten op de groene puntjes, de eerste knoppen. Ik hoop op een blauw/paarse zomer.
Een mini paradijsje voor snoepende zoemers.  Dikke hommels en allerlei zweefvliegen.
Leuk om naar te kijken maar ook voor ons van levensbelang.

1 opmerking:

  1. Klinkt allemaal erg leuk!!
    Misschien weer eens een fotootje bijvoegen?

    BeantwoordenVerwijderen