zaterdag 18 april 2015

Camgirl

Oh jee, dat klinkt spannend. Geloof me, dat is het ook.
Nee, het gaat niet over Debby of  Cindy of één van die meisjes met origineel gekozen namen.

Ik denk nu aan een naamloze camgirl. Een van de honderden wereldwijd.
Een heel geduldig vrouwtje, wat doet zoals haar vele soortgenoten. Eieren leggen.
Lang broeden en dan wachten tot de eerste geluidjes uit de eieren.

Ja zeg, dat doen vogels nu eenmaal. Klopt, maar dat maakt het niet minder boeiend.
En als de kuikens dan uit de eitjes zijn is het aan haar om ze warm te houden en hopen dat vader uil genoeg prooien brengt om de kleintjes te voeren.

Op deze manier hebben we een mooie inkijk in het leven van die vogels.
Leren door observeren.
Neem van mij aan, mooier dan even een bezoekje aan een roofvogelshow waar men ze even wat heen- en weer laat vliegen en er een kort verhaaltje bij verteld.

Roofvogels en uilen zijn prachtig om te zien vliegen. Maar niet van de ene handschoen naar de andere handschoen.
Ze zijn prachtig om in de vrije natuur te zien. Met een kijker als het wat verderaf is.

Ja ik wil weer een lans voor roofvogels en uilen breken. Geniet er van, van hun natuurlijke gedrag, van hun vliegbeeld, maar niet in een show.

Ik schrijf dit niet om een felle discussie uit te lokken, ik hoop wel dat mensen zich er eens meer in gaan verdiepen.
Ik twijfel er niet aan dat valkeniers en andere houders goed voor hun vogels zorgen, maar hopelijk komt er een eind aan de fok en de handel.

Dank namens alle roofvogels en uilen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten