dinsdag 12 januari 2021

Vertel, oh vertel!

Omdat jullie zo aandringen! Ik zal vertellen dat ik gisterenavond genoot van even een kort nieuws item over een roedel wolven . Op onze Veluwe. Maar deze zijn voor het eggies en niet zoals ooit die poema.
Weet u nog, de poema op de Veluwe? Wat een geweldige zomerkomkommer was dat!
 

Dat schapenhouders niet van wolven houden, snap ik. Dat mensen met het Roodkapjes yndroom niet van wolven houden, snap ik ook.
En dan denk ik aan sprookjes, oh zo leuk om voor te lezen?  Ik weiger ze voor te lezen en wilde ze als kind al niet horen. Meisjes die vrolijk koekje brachten naar oma? Een wolf. Kleine geitjes even zonder mamma geit in huis? Een wolf, biggetjes ineen huisje? Een wolf. Altijd weer die wolf.
De ellendeling.

Maar behalve die wolf was er nog een duister figuur, de stiefmoeder.
Tjonge, die sprookjesboeken staan vol met foute voorbeelden van samengestelde gezinnen.

Boze stiefmoeders wat vaak golddiggers waren,  en die kwamen met wat snertdochters uit een vorig huwelijk. Moderne slavernij in het geval van Assepoester. En wat al die zure vaders die hun dochters opsloten in een torentje. Waar waren die moeders? De ouders van Hans en Grietje, hopeloze figuren, het waren vast junks.  de jeugdhulpverlening bleken heksen te zijn, of waren dat nu de ambtenaren?
Het verschil is wazig.

Dan zijn er nog trollen, smerige leugenachtige wezens. 

Maar mijn grote haat: kabouters. Domme wezens met puntmutsen die in een tuin staan. Tot het donker is. Als je slaapt sluipen ze je huis in en verstoppen allerlei zaken. Ze kunnen paddenstoelfoto's danig verpesten, tjee wat haat ik kabouters. Eigenlijk al die sprookjes figuren als heksen op een bezem, elfjes wat gewoon een kruising is tussen Paris Hilton en een gemuteerde libel.Zeemeerminnen, sirenen,  de hele mikmak.
Maar de wolven zijn echt.Heksen ook, maar die begeven zich vaak op een fiets.
Duivels, oh niet uit de sprookjes, maar die bestaan ook. Ook als zien ze er uit als een wolf in schaapskleren. Strak in het pak, beleefde stem en bijzonder welbespraakt. Geef u ziel niet cadeau aan lucifer, aan de duivel!  Laat u niet meelokken als Roodkapje die geheel van het pad ging, of eindigen als Hans en Grietje.

En is er een draak, vecht als Sint Joris! Onze draak heet Corona, en laten we die bevechten, zodat we weer redelijk normaal kunnen leven. En die mooie wolven ook hun plek gunnen. Zij verdienen niet de vijand te zijn , we hebben al genoeg aan elkaar, als mensen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten