woensdag 27 april 2011

Extra kamers

Het loopt nog niet storm in het bijenhotelletje. Nu heb ik geen idee of al die soorten in dezelfde maand een kraamkamertje zoeken, maar er is nog plaats in de herberg.

Vorig jaar had ik alternatieve ruimte aangeboden. Van die hele kleine stenen kruikjes. Ooit eens aangeschaft toen kruiken de mode waren.
Ze lagen al jaren in de berging en niet geschoten is zeker mis.
Mis was het, de kruikjes bleven leeg. Tot gisteren.
Ik zag vanuit mijn ooghoek iets klein donkers bewegen. Ja hoor, daar kroop een sluipwespje een kruikje in.
Even later er weer uit. Na een minuutje of 20 er weer in...spannend.

Natuurlijk ben ik weer in het (verlengde) bijen en wespenboekje gaan bladeren.
Het lijkt op een keverdoder, maar ook wel op een urntjeswesp. Het zal zonder een foto erg lastig worden om echt te weten wat het is.
Wat het ook is, voor mij hoeft het beestje geen naam te hebben, ik ben er gewoon content mee.

Toch is er ook een probleempje. Vastgoed onderhoud. Dan klimmen er grote mannen mijn balkon op, die nemen dan de hogedrukspuit mee.
Alles moet van het balkon. Het zal in een uurtje gepiept zijn, helaas weet ik niet welk uurtje. Of welke dag.
Zondag moet alles naar binnen. Dat is dus een dag of wat met een oerwoud in huis.
Maar dat hotelletje, en de kruikjes?

Dan maar een wellicht vreemde actie ondernemen. Een briefje ophangen in een plastic hoesje met het vriendelijke verzoek ze tijdens het reinigen te ontzien.  Wellicht even opzij zetten? Als ik het nu heel vriendelijk vraag?
Nee heb je, ja kan je krijgen.

Wellicht levert het wat meelijwekkende grijnzen op, of tref ik natuurminnende reinigers.
Afwachten maar.

1 opmerking:

  1. Wat denkt u nou zelf, mevrouwtje, dat wij ongedierte gaan ontzien...?
    :)

    BeantwoordenVerwijderen