woensdag 28 september 2011

Magische momentjes


Zo was er een lekkere zonnige zondagmiddag.
Van dat perfecte weer om eindelijk een boek uit te lezen.
Het boek moest wachten, tijd voor andere magische momentjes.

Eigenlijk een van die kleine dingen in het leven, een wandelingetje in de natuur.
Natuur?  Tja, elke stad kent wat parkjes en groengebieden. Aangelegde natuur.
Misschien was hier wel sprake van een namiddag overleg met de jongens en meisjes planologen.
Ik zie het voor me, een nieuwe woonwijk, dat richting de A12.
Tja, dan moet er een geluidswal komen.  Bij de oprit ook nog een stuk groen, paar slootjes graven, we planten er wat kekke bomen, struikje hier, struikje daar.
En dan maar kijken wat er van komt.
Een echte onbeheerde jungle is het niet, maar dat zal de beestjes een worst wezen.

Zodoende maar eens mee met een excursie onder leiding van een stedelijk ecoloog.
Paddenstoelenwandeling langs de A12.
Wat mee te nemen? De camera en een opschrijfboekje.
Toch valt het niet mee om bij de les te blijven. Links en rechts hoor ik van alles en zie vanuit mijn ooghoek een blauwe schicht over het water scheren. Niet ver van ons klinkt de lachende roep van de groene specht.
Boven onze hoofden buitelen staartmezen in wat takken, vervolgens trekt een snel bewegend iets in het water de aandacht. Een jagende ringslang.  

Het was toch om de paddenstoelen te doen? Klopt, maar heel erg veel heb ik er niet gezien.
Wel een rare zwam, de gekraagde aardster.  Volgens de boekjes iets van een duingebied.
Wellicht is met de aanleg van deze groenstrook een aantal reislustige sporen meegekomen, want er stonden best wat van die aardsterren.

Leuk om te weten dat er veel beestjes en zwammen zich schijnbaar thuis voelen in een stukje “zullen we er eens mee doen” van de stad.
En zeker is dat ik nog wel een keer of wat met zo’n excursie mee ga. Met de camera en het opschrijfboekje!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten