dinsdag 13 september 2011

Echt HEMA?


Op 4 november 1926 opende de eerste winkel van de Hollandsche Eenheidsprijzen  Maatschappij
Amsterdam. Juist, HEMA.
Dat was in 1926, bijna 85 jaar geleden en 85 is toch niet echt een jubileumjaar?
Ik vroeg me dat af toen ik de nieuwste folder vandaag doorbladerde.
HEMA op de retro toer?

Het lijkt wel of ze op de weg terug zijn. Helaas niet met de prijzen, wel met hun “mode”.
De Scandinavische vesten zijn er weer.  Ik ril even, denk aan Mart Smeets met zijn ijstruien.
Gelukkig de beenwarmers zijn er ook weer/nog.
Ik blader door, bij pagina 6 kon ik mijn gezicht niet langer in de plooi houden.
Bah, oh bah, een plooirok! 
Werkelijk, het zou verboden moeten worden, de plooirok en de kilt met die idiote veiligheidsspeld.
Huiverend sla ik dan nog maar een bladzijde om. Donkere kleuren, de maillot.

Op pagina 10 aangekomen lijkt het weer hoopvol te worden. Red is hot.
Maar ze beginnen over “de strakke zestiger jaren”.  De make-up lijn.
Na al die jaren dat men met steeds meer tinten rood, roze, paars en oranje aan het klooien is geweest.
Jaren van steeds een nieuwe kleurnaam te verzinnen, komen zij met de Zwarte lijn.
Zwarte lijn die uit een paar tinten rood bestaat, dus de naam zegt ook niet alles.
Op pagina 15 weet ik het vrijwel zeker, iemand is naar een museum geweest.
Corrigerend ondergoed.  En het ijskoud hip noemen.  Je moet maar durven!
Nu is het wachten op de ouderwetse step in , de jarretelles en de twinsetjes.

2 opmerkingen:

  1. een twinset! leuk!
    dát zie ik me nog wel dragen...

    maar jarretels... brrrr.
    plooirokken trouwens ook brrrr.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een super leuk verhaal, geniet er altijd erg van dank je daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen