vrijdag 11 november 2011

Stratego?

Een mens leert elke dag weer iets nieuws.
Mijn leermomentje was een voor mij nog onbekende kreet : strategische filantropie.
Met dat ik de kreet hoor vertaalde mijn brein het in "eigenbelang".
Filantropie kent diverse vertalingen, maar eigenbelang hoort daar niet tussen.

Gaan grote bedrijven daar zomaar aan beginnen? Het personeel een dagje op pad sturen om een hekje van de kinderboerderij te schilderen? Of eens wat senioren die het zelf niet kunnen eens een uurtje te luchten.
Dan natuurlijk kiekjes voor het lokale krantje en borstklopperij. Kijk ons eens goed bezig zijn!

Even later kijk ik naar het Jeugdjournaal. Kinderen als mantelzorgers. Ik word er een beetje verdrietig van.
Een aanstormende puber moet puberdingen doen, niet gelijk vanuit school naar huis om voor haar moeder te zorgen.
Voor een keer is het niet erg, maar elke dag?
Dan laat ik het even bezinken en vraag me af, zijn er geen filantropen die de jonge mantelzorgers eens even een last van de schouder af kunnen nemen?

Is er geen Siemens, Rabobank, Post.nl, ING, Ajax enz  die behalve eens een potje verf uitsmeren over een hekje niet een heel klein spaarpotje kunnen/willen maken om die tieners te ontlasten?
Zodat ze heel even kind kunnen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten