vrijdag 19 april 2013

De-extinctie

Ik lees vrijwel dagelijks met plezier en interesse Natuurbericht.
Maar nu kwamen ze met een eng woord en een eng begrip. Ben er eens over gaan nadenken.

De-extinctie, het is het herscheppen van uitgestorven soorten.
Eerlijk gezegd lijkt me dat een enge zaak.
Gefröbel in laboratoria, maar wat is het nut?

Waarom sterft iets uit? Soms door menselijk toedoen, maar vaak ook wegens klimaatsverandering, verandering van leefgebied.
Wanneer is een dier "leuk"genoeg om het via generaties zo goed mogelijk terug te fokken?
Het meest vreemde diersoort blijft toch de mens.

Woeste runderen moesten dom melkvee worden, uit wolven is men gaan muteren van iets waar je soms in de verte nog een wolf in kan herkennen maar nog vaker niet.
Lastige dieren moesten maar dood.
Leuk voorbeeld waar ze mee komen, de oeros.  Stel, men zou na veel geknutsel een bijna oeros kunnen maken, wat gaan we daar mee doen? In een oerweiland zetten? 

Ik voorzie idioot hoge kosten die wat omhooggeschoten ego's er doorheen willen jagen.
Vreselijk mislukte experimenten, en weer veel proefdieren en het bijbehorende dierenleed.

Waar moeten die ineens niet meer uitgestorven dieren gaan leven? Gaan we alle weilanden laten verruigen?
Alle dijken doorsteken? Voor een paar soorten die naar ik denk een jammerlijk leven zouden leiden en dan de rest naar de ratsmodee? Dat alles voor een leuk experiment?

Ik zou bijna zeggen, begin met oefenen op de Neaderthaler, lopen vast nog nazaten met veel genen van rond.

Heren wetenschappers (ik hoop dat de dames wijzer zijn) Besteed uw tijd aan zinnige zaken.
Ik geloof niet dat iemand zit te wachten op een ware terug gefokte oeros sponsored by Campina of een wolharige mammoet sponsored by 3 Suisses.

Laten we zuinig zijn op wat we nu hebben en wat hier thuishoort. De liefhebbers wandelen iets rustiger langs een kudde Rode Geuzen of Hooglanders.

De oeros terug klinkt bijna als het verlangen naar nieuwe Viking invasies en een epidemie van de builenpest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten