maandag 8 april 2013

Tjiftjaf

Eindelijk, 7 april en onderweg op de fiets hoorde ik tjiftjaftjiftjaf. Over een mand of 2 denk ik van zet nu maar eens een andere plaat op, maar bij de eerste kreeg ik het lente gevoel.

Op de fiets naar de heemtuin. Even iets anders dan het heempad, waar ik ook nog elke maand kom.
Heemtuin, ik ben terug duidelijk heel anders gefietst dan heen...maar doet er niet toe.
Gisteren overijverig nog een schaartje, plastic zakje en een latex handschoentje in mijn fototas gestopt, wilde brandnetels oogsten voor in de pastaschotel. Helaas , alles loopt achter door die lange winter.

De heemtuin is het grootste groengebiedje in Gouda, toch kom ik er zelden. Als je stevig doorloopt en zeker in het najaar zie je richting de Reeuwijkse plassen best veel watervogels. Nu was er vandaag een excursie, leuk.

Ik vind het heerlijk op een zondag lekker buiten te spelen en nu eens met een ander groepje dan gebruikelijk.
Twee gidsen mee, vrijwilligers van de stichting, gretig om te vertellen. Helaas is moeder natuur achterop met haar huiswerk, dus veel verder dan weer die narcissen en sneeuwklokjes kwam het niet. Trof ik de vorige keer een ren je rot excursie, deze ronde was het vooral stilstaan.  Het ergste, stilstaan op vlondertjes.
Ik haat vlondertjes, begin er steevast duizelig van te worden en denk dan, loop door!

Nu weet ik dat ik het jammer vind de kruising ikebana/origami niet goed heb gevolgd...de gids zat te gniffelen bij de voorjaarshelmbloem  vanwege de bijnaam "vogeltje op een kruk"  Ik vertelde dat de naam klopt, als je een bloempje op een bepaalde manier openvouwt lijkt het een krukje meet daarop een opvliegend vogeltje.
Het viel stil toen ik wees naar de keizerskronen "ah, tegen de mollen?"   Zal wel een oud middel zijn, maar niemand kende dat. Of het werkt? Ik weet het niet, maar Bakker in Hillegom verkocht ze decennia als mollenverjagers.

Toen gids twee een buizerd voor een havik aanzag begon ik te twijfelen. Niet aan mezelf maar aan hun algemene natuurkennis. Is ook niet zo belangrijk, het enthousiasme is gewoon leuk.
Ik weet nu dat ze vaker excursies doen, ook samen met IVN  en er liep ook iemand mee die dan dagvlinder en libelle excursies doet, dat heeft ie zeker een keer of 3 laten weten. Ik heb ze in mijn agenda genoteerd.

Niets zo lekker als op een zondag buitenspelen en iets opsteken. Al valt het niet mee stilletjes op een bankje in de zon te zitten als daarachter een plas is met debatterende ganzen.
Nu nog zoeken welke dagen er nog stadsexcursies zijn, ik kom de zomer wel door dan.

Voordeel, die buitengebied excursies zijn gratis, je moet er voor in beweging zijn en je leert er van.
Ook dat er veel moois is, soms vlak om de hoek.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten