maandag 22 september 2014

Basisinkomen

Ongemerkt gaat er soms iets aan je voorbij. Zoals de 7e internationale week voor het basisinkomen.
Niet dat ik ooit van de voorgaande 6 had gehoord.

Maar ik begrijp nu wel waarom dat woord een paar keer is gevallen.
Basisinkomen, als recht, voor iedere Nederlander?
Interessant gegeven.

Op de site van Onvoorwaardelijk basisinkomen hebben ze het over 1500 euro per maand.
Ongeacht je leeftijd, afkomst enz. Of je nu werkt of niet, dat zou je recht worden.
En geen plicht om te gaan werken.

1500 euro per maand, menigeen zou een gat in de lucht springen, echter, is dit bruto of netto?
Het heeft voor mij iets verdachts.
Stel het is bruto. Ik ga dan even uit van een eenpersoonshuishouden.
1500 bruto, daar gaat dan nog 38% af aan belasting plus nog eens bijna 7% aan die zorg via de belasting.  Blijft er 825 euro van over. Heffingskortingen en vrijstelling en toeslagen vervallen.
Woon je simpel betaal je over een jaar of 2 al snel 500 voor een kleine flat. Blijft er 325 over.
De zorg zal dan wel 125 euro per maand kosten, minstens, dan is er nog 225 van over, de energie er nog af en het water en verzekeringen? Ik zeg totale armoede.

Als het zo werkt is het een opgeleukte naam voor armoede.
De tralala toon op de site doet me dan vermoeden dat het belastingvrij is.
Elke maand 1500 belastingvrij? Ik voel een mondhoek opkrullen. Niet meer elke maand sappelen is best fijn.

Alleen zo jammer dat ik een ernstig wantrouwen blijf houden. Om dit te betalen komen ze wel met leuke plannen, hopsakee de btw pittig omhoog.
Een stevige belasting op vermogen. Ik hoor in gedachte al weer de kreten van zo raken we alle kennis kwijt.

In de tijd van robotisering en alle rare regels raken heel veel mensen hun baan kwijt.
Het kabinet schept banen , zeggen ze, laten we elkaar niet voor de gek houden, regelgeving schrapt ze.

De rijken zullen schreeuwen vanwege hun vermogen, maar men zal verwachten dat mensen die alleen van dat basisinkomen rondkomen zich gaan ontplooien. Dat is niet leuke dingen doen, maar mantelzorgers zijn. Vrijwilligerswerk gaan doen, waar helemaal niks mis mee is, maar dan is het toch de sociale dwang tot werken voor je inkomen terwijl mensen die daarbij ook een baan hebben het ietwat rustiger aan kunnen doen.

Ik zie dan ook wel weer een gat in de markt, workaholics leren een hobby te kiezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten