vrijdag 16 december 2016

Happy new...HIPS

Vergeet de nepnieuwtjes op de social media. Luister vooral naar de radio, daar hoor je soms de grappigste dingen.

Laat ik nu denken dat de tijd van ruilhandel al lang achter ons ligt. Spiegeltjes en kralen zijn geen betaalmiddelen meer en bij de dorpsdokter kan je ook niet langer terecht met een kip.
Hoewel dat de kreet natura polis wel beter zou verklaren.

Maar de ruilhandel of betalen in natura bestaat nog steeds.
Neem nu Cuba. Die moeten Tsjechiƫ nog betalen, een oude schuld van ruim 263 miljoen euro.
Mijn fantasie slaat gelijk op hol.

Ergens in de jaren 50, een zwoele zomeravond, al vermoed ik dat alle avonden op Cuba zwoel zijn, qua temperatuur dan.
Na dagen onderhandelen zijn de medewerkers van de ministeries van centen onder het genot van een stevige sigaar en het zoveelste glas rum er eindelijk uit.
De Tsjechische centenmeneer, wellicht meer gewoon aan wodka laat het bruine vocht zich prima smaken. Het werkt ontspannend en ach, met vrienden kan je toch best iets afspreken?

Het gezellige avondje loopt uit op een deal, Cuba mag haar schulden afbetalen met rum.
Tja, een halve eeuw later is men inmiddels broodnuchter en zijn de Tsjechen minder blij met dat plan.
Geen idee hoeveel flessen rum er in 263 miljoen euro gaan, maar het zijn er ongetwijfeld veel.

Dit gaat natuurlijk ten koste van de lokale drankjes als Becherovka. En de bier productie.
Ik ben benieuwd hoe Cuba dit op gaat lossen. Als ik de Tsjechen was zou ik sigaren als rente willen vangen.
Maar dat is voor de schatkist dan weer een sigaar uit eigen doos.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten