donderdag 9 december 2021

Taboe

Alles is bespreekbaar? Alles kan op tafel?
Nee hoor. Er is nog veel een taboe. Armoede is een taboe, wat iemand verdient is een taboe, tenzij je in de Quote 500 staat.

De wereld heeft de mond vol van mensenrechten en vrouwenrechten zijn een hot topic.
Iets kan een recht of een plicht zijn, dat laat ik even voor wat het is.
Maar het kan soms schandalig zijn.

Een wellicht ongemakkelijk onderwerp: menstruatie.  Dat is geen recht of plicht, ik noem het zelf het noodlot.
Ik benijdde de meisjes die er geen ongemak van ondervonden, behalve het bloedverlies.
Maar er zijn heel veel meisjes die liggen te rollen van de krampen. De vloek van Eva en de appel.
Tjonge, wat een onzin!

Menstruatie is ongemakkelijk. De PMS die erbij kan horen, en als je net als ik begin jaren 70 bij de drogist maandverband moest halen deden ze dat in een bruine papieren zak, want met zoiets kon je niet over straat.De ironie in dat, iedere zot wist wel wat men verpakte in bruin papier!

In de jaren 70 werden de tampons een trend. En toen volgde er een reclame: Blij zijn, vrij zijn, heerlijk gevoel. Ja O.B. tampons.
De gek die dat heeft verzonnen had men van mij TBS mogen geven.  De voorlichting was nihil.
Als meisje schrok je je rot, vreselijke buikpijn en veel bloed. Eerste gedachte van je hebt een dodelijke ziekte, iets als K. Wat toen ook nog niet volledig werd uitgesproken.

Veel meisjes kregen dan een maandverband en de mededeling nu moet je uitkijken met jongens.
Niet dat ze vertelden waarom, alleen dat je moest uitkijken.

Nu leven we in bijna 2022, de voorlichting is er, maar ook de armoede. Ik schrok me rot toen ik hoorde over menstruatie armoede in Nederland.
Een slimme meid....ja maar als je 12 bent en je ouders hebben niet de centen om die best dure producten te betalen, kan je dus dagen per maand niet naar school. En soms verrek je van de pijn.
Aan dat laatste is wel iets te doen, maar geen maandverband? Bij zoiets denk je aan de derde wereld.
Niet aan je eigen landje waar de economie zo booming is.

Het is net zo nodig als schoon drinkwater en genoeg voedsel. En als je ouders geen 12 euro per maand uit kunnen geven vanwege armoede of schuldsanering, wellicht moet er dan maar een hygiƫne toeslag komen. Dat al die meisjes niet 4 dagen per week school hoeven missen.

En wat zou het mooi zijn als die supermarkten die tijdens corona extra veel winst hebben gemaakt, daar eens leuk voor zouden doneren. Onze eigen meiden, die we een mooie opleiding gunnen.
En ze eens niet afbeelden als bikinimodellen, of de zoete vlogsters voor een make up merk.

2 opmerkingen: