maandag 2 mei 2011

Drie Dwaze Dagen

Of moet ik het feestelijke dagen noemen? Vrijdag, de bruiloft van Will en Kate.
Dat de Britten in de ban zijn van..logisch. Maar moeten wij dan in elk Nederlands mediaprogramma het dagenlang van te voren aanhoren?
Hoe het openingsshot dient te zijn, wie de jurk heeft ontworpen en zulks meer?
Ik vond het een mooie jurk en ik gun hen een lang en gelukkig huwelijk.

Zaterdag, de oranje gekte die aan buitenlanders niet valt uit te leggen.
Zien we vrijdag het ingetogen Britse gebeuren, lijken wij op zaterdag wel weer een losgeslagen bende. Maar ik houd van die bende.
Het is een leuk volksfeest wat redelijk voorspelbaar is. En ik hoop van harte dat de majesteit en haar kinderen en neefjes er ook enig plezier aan beleven. Respect voor de prinsessen op die paalhakken en voor de prinsen met lange armen die dan samen met de fans op de foto gaan.

Zondag, maar Sofie, wat was er dan zondag voor feestelijks?  Wel, toch iets waar veel volk voor op de been kwam. De zaligverklaring van Johannes Paulus II.
Dat is iets waar ik met mijn verstand niet bij kan.
Nu heb ik als meisje uit een Calvinistisch nest niets met dit soort rituelen.
Ik wil er ook niet de draak mee steken, maar ik vind het tamelijk ontluisterend dat er een "jury" op deze aardkloot rondloopt die iemand die overleden is heilig kan verklaren.

Eigenlijk net zo ontluisterend als een lintjesregen. Dat iemand (postuum) voor goede daden een onderscheiding krijgt, ik denk dan "liever bij leven".
Dat een grappenmaker geridderd wordt vind ik al over de grens. Beter een lintje voor mensen die zich jarenlang belangeloos inzetten voor een goed doel, of iemand die anderen helpt zonder dat er een stichting aan vast zit.  Ik heb het dan over de "kookmoeders" die in arme wijken kinderen die zonder ontbijt naar school moeten hen van eten voorzien. Of de vrijwilligers in een hospice. Er zijn enorm veel mensen die naar mijn idee meer een lintje verdienen dan Linda of AndrĂ©.

Natuurlijk is een onderscheiding geen zaligverklaring. Of andersom.
Toch zie ik een kleine overeenkomst, je lintje kan een upgrade krijgen, een zaligverklaring kan een heiligverklaring worden. Als men maar aan kan tonen dat je als zalige toch echt een tweede wonder op je naam hebt staan.
Mijn zegen heeft het niet nodig, maar als alle mensen met Parkinson spontaan zouden genezen, ja DAT zou een wonder zijn. Nu denk ik "had ze het wel"?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten