dinsdag 10 mei 2011

In de nesten

Echt weer iets voor mij. Ik schreef eerder over mijn bijenhotelletje.
Maar het hotelletje heeft een dependance. Een geheel andere stijl.
Vijf kleine stenen kruikjes aan een stukje touw.

Een paar weken geleden zag ik vanuit mijn ooghoeken daar iets in verdwijnen. Een wesp.
In, uit, in, uit. Inmiddels is één van de kruikjes "vol" en heeft ze het heel netjes afgedekt met een grijs kleiachtig laagje. De ijverige wesp slaapt zelf in het kruikje er naast. Wat dan wel iets aandoenlijks heeft.
Maar de renovatiewerkzaamheden.

Ik keek gisteren dan eens in het kruikje, lag moe wesp te slapen. Dat kan ik dus niet binnenhalen.
Vanmiddag, nog eens een blik. Moeders was niet thuis. In kruikje nummer 2 zie ik rommeltjes en bovenop de rommeltjes 3-4 mm kleine groene dingetjes. Eitjes? Mini-larfjes die als voedsel dienen?
Mij een raadsel. Moe niet thuis, dan maar snel binnenhalen. Ach gossie, zie ik steeds een zoekende wesp.

Dan maar terughangen. En ja, er hangt een gele post it naast. Een kleur die wespen niet echt waarderen.
Die dan ook maar weer verplaatst. Een mens kan het maar druk hebben met een wesp!
Is ze het waard? Wespen zijn erg nuttige insecten, alleen jammer dat ze soms zo venijnig uit de hoek komen.
"Mijn" wesp heeft me niet onheus behandelt. Ik weet niet welk soort het is, maar ze is alleen en dat stelt mij gerust.

Per e-mail nu maar eens een imker vereniging wat vragen gestuurd.
Wie weet, kunnen zij mij vertellen welk soort het kan zijn. Wat het ook is, het is een goed moedertje. Ik hoop dat de reinigers voorzichtig zijn.

Wespen: ik zie ze liever gaan dan komen. Maar dit exemplaar, gevoelens van sympathie.

1 opmerking:

  1. Haha Sofietje, gevoelens van sympathie voor een insect, herkenbaar, zou het de leeftijd zijn? Vroeger mepte ik elk insect wat in m'n buurt kwam gelijk naar de andere wereld. Nu zijn het 'goede moedertjes'.

    BeantwoordenVerwijderen