zaterdag 17 december 2011

Bedenk soms kan het, wat ik in een blogje zet?

Natuurlijk kan ik in MIJN blogje zetten wat IK wil.  Zo, dat klinkt als een statement. Valt mee hoor.
Ik mag soms "botte bijl" denken, maar ik wil niemand beledigen of kwetsen.  Tenminste niemand in het algemeen.

Heel soms, als ik op bijvoorbeeld een bericht op Hyves wil reageren ga ik eerst even op mijn handen zitten.
Het eerst even van twee kanten bekijken.
Ik heb zelf ook twee kanten.

Volgens derden heb ik een duistere kant. Ik vraag hen soms waarop ze dat baseren.
En al rap komt het uit op het feit dat ik me niet schaam dat ik een omnivoor ben. Ja, ik eet vlees.
De financiën zijn niet zo rooskleurig dat ik dan biologisch vlees kan kopen, helaas, ik vergrijp me dan wel eens aan een kiloknaller.
Dat wordt me dan vergeven.

Maar nu met de feestdagen in zicht, liggen de winkels vol overdaad. het meeste laat ik links liggen.
Toch aan één ding kan ik niet voorbij gaan. Wild.
Haas, ree, hert en zwijn, ik vind het allemaal lekker.  Ik koop jaarlijks twee verpakkingen wild.
En past dan komen de verwijten. Hoe kan je nu zo'n lief hert eten? Leg het maar eens uit aan iemand die weet ik hoeveel koe eet.

Volgens de verpakking komt het hert van de Veluwe. Heeft er rondgedarteld. De koe, die heeft wellicht braaf jaren melk mogen geven. Ja maar Sofie, zo'n lief hert?
Ik heb niets met herten, wel met koeien.  Die vlieger gaat bij mij dus niet op.

Over vlees, het was maar een aanloopje. Het onderwerp dat de Senaat geen "nee"zei tegen onverdoofd ritueel slachten heeft heel wat losgemaakt.
Men rolt over elkaar heen en begint maar wat te blaten dat de moslims zich nu eens aan moeten passen.
Een aantal mensen komen met nog veel barbaarse oplossingen.
En dan kan ik het niet laten, even tegengas geven.

Als ik lees moslims onverdoofd slachten, dan denk ik "verdiep je nu eens in..."
Nu haalde het de journaals en kranten. Alsof het ritueel slachten vorige week is uitgevonden.
Men gaat maar tekeer over "zie je weer die moslims" Ik wijs hen dan op lees eens over de rituelen van joden.
Dan valt het stil, niemand zal beginnen over de joden, die op z'n kop aan een boom hangen en slachten.
Dat zegt mij al genoeg.


Intussen hoop ik dat er een middenweg wordt gevonden. Bovenal voor de dieren.
Mevrouw Thieme zal er voor knokken en ik denk "Go Marianne!"
Toch zal helaas als om de kiezers te behouden "vrijheid van religie" hoog in het vaandel staat, het onverdoofd ritueel slachten er waarschijnlijk nooit doorkomen.

Vrijheid van Godsdienst is een hoog goed. Weggelachen door een menigte die beweerd atheïst te zijn.
Dat "geloof"onzin is. Dat laatste vind ik dan onzin. Geloof is tenslotte dat je iets geloofd wat niet bewezen is.
Veel ongelovigen beten zich vast in het nieuws over een buitenaardse bacterie, gevonden door NASA, onderzocht door NASA...en geen enkel bewijs.
NASA had iets nodig om zichzelf te verkopen.

Religie is slecht hoor ik vaak, kijk maar naar de misbruik in de Roomse kerk.
Op zulke momenten zou ik willen weten dat er een God is. En dat de ware misbruikers eeuwig zullen branden in het vagevuur!
Maar ik kan daar de kerk niet op aankijken. Niet het overgrote deel van de katholieken.
De ware smeerlappen hadden hun tijd mee en ik denk ook geen echte roeping.

Of de slachtoffers nu met de Kerst genoeglijk kunnen denken aan het kindeke Jezus, ik betwijfel het.
Voor hen en alle andere slachtoffers zou het mooi zijn er met Kerst even stil bij te staan.
Positieve energie sturen. Maar dat ook voor alle mensen die zijn beschadigd vanwege nare kinderjaren.

Mocht dit mijn laatste Filosonietje zijn van het jaar: ik wens jullie allemaal een goed, gezond en dus ook gelukkig 2012.

2 opmerkingen: