maandag 12 december 2011

Leuk, tv.


Eindelijk, na aflevering zoveel van de soap Cruijff , de winter voorbij ook eens ander nieuws.
Johan is geen held van mij, dus het zal me een worst wezen.

Toch is één van mijn “helden” van zijn voetstuk gevallen en ééntje  begon heel even te wankelen.
De eerste “gevallen” held, Bas Haring, populair filosoof.
Leuke vent met een vlotte babbel. Maar mijn mond valt dan open als hij komt met “we kunnen toe met veel minder diersoorten”.
Boude uitspraak en natuurlijk heeft ie gelijk.
Ik kan wel “nietes” roepen, maar maakt het voor de mensheid wat uit of de reuze panda uitsterft?  
Waarschijnlijk niet. Maar een leuk ogend dier als de reuze panda willen we helemaal niet kwijt.
Natuurlijk moeten de nuttige dieren blijven.

Wanneer is een dier nuttig? Als we het kunnen eten? Trainen? Gebruiken als attractie?
Ik ben geen bioloog, weet ook niet het nut van veel diersoorten.  Ja, het eten of gegeten worden.
Dus wat is nuttig? Ik vind iets ook heel nuttig als het schoonheid is.
Toch zijn veel “lelijke” dieren meer dan nuttig. Ze zijn onmisbaar. Zoals de haring,  Bas!

Mijn even wankelende held, Sir David Attenborough. Ik dacht even van “foei”.
Engeland even op z’n kop, de natuurserie Frozen Planet heeft ze een beetje genept.
Niks niet geboorte van een ijsbeertje in het wild. Opnames zijn gemaakt in Ouwehands Dierenpark.
Maar ja, hoe film je zoiets in het wild? Die dingen worden in een soort diepvries geboren.
En ja het is TV. Daar kan men plakken en knippen en manipuleren.

Tja en dan komt BNN met een wetenschappelijk programma. De wetenschap toegankelijker maken voor de jeugd.
Ergens hoop ik nog steeds dat het een grap is, zo niet, dan zijn ze goed ziek.
Een experimentje hoe mensenvlees smaakt, 2 presentatoren eten een klein stukje van elkaar.

Reuze leerzaam en van algemeen nut.  En een leuk familiespel met de Kerst misschien?
Laat het alstublieft een grap zijn.



1 opmerking:

  1. .. ooit zal die nuttige mens wel uitsterven, geen panda of haring die daar rouwig om zal zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen