dinsdag 24 februari 2015

Terug in de tijd: Verzamelen

Al zo lang ik me kan heugen zijn wij een noest verzamelaars volkje.

Fanatieke zegeltjes plakkers, waren het vroeger de zegeltjes van zowel koffie als het appelige mannetje op de potten jam, het zijn nog steeds de koffiepunten en de eindeloze hoeveelheden spaarzegels van diverse winkels.

Ik had een kinderloze tante die zeer geduldig Van Nelle zegels heeft zitten knippen en zo werd ik een kinderserviesje rijker. En een aantal poppen.

Tegenwoordig is het allemaal grootser, sta je bij een kassa ; spaart u de gratis zegels, heeft u een klantenkaart, wilt u de koopzegels. Het is een hele administratie geworden.

Nee, dan vroeger! Ik kan wel roepen handen opsteken bij wie kent de Verkade albums? Piggelmee?
Wie heeft nog boekjes van Flipje? Of wellicht een vergeten doosje met kauwgomplaatjes?

En wie had er vroeger geen kaartenalbum? Dan waren er de sigarenbandjes, de suikerzakjes en ja, de speldjes.

Tegenwoordig moet alles sneller, vaker anders, maar zeg nu zelf, de sleutelhangers, die waren toch helemaal geweldig?

Ik vraag me nu af of ze echt zo geweldig waren, die miniatuur pakjes waspoeder.
Maar de transparante "zakjes" chips van Golden Wonder, met kleine gele frutseltjes er in.
Sparen was toen nog leuk, zonder een bende bedelende kinderen achter een dranghek bij de supermarkt.

Het is vast fout gegaan met de Flippo's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten