maandag 9 februari 2015

Zet 'm op!

Met verbijstering las ik dat Praxis nu ook huisdieren gaat verkopen. Kleine knaagdieren en wat vogeltjes.
Linksaf verlichting, rechtsaf ijzerwaren, rechtdoor de kanaries.
Dieren horen niet in een bouwmarkt!

Of gaat Praxis mee in de nieuwe Hipster trend? Het is namelijk ontzettend hip om je interieur op te fleuren met een opgezette pauw op de schoorsteenmantel, een stolpje met vlinders in de bijkeuken of de glazige blik van een elandkop naast de open haard.
Alsof je in een natuurhistorisch museum van anderhalve eeuw geleden rondloopt.
Waar je ook zit, je wordt aangestaard door dode ogen.

Opgezette dieren en naturalia is dus helemaal in. Ik maak mij schuldig aan naturalia. Schelpen en veren en een paar schedeltjes.
Er is geen dier voor doodgemaakt, en dat is ook niet het geval van de opgezette dieren.

Toch blijf ik het een naar gezicht vinden, dode dieren , keurig geprepareerd, in je huiskamer.
Ik word er nerveus van.

Zo word ik ook nerveus van een bouwmarkt die ondanks hun vriendelijke personeel nu dieren gaat verkopen. Wellicht zonder enige kennis van hoe mensen die moeten houden.
Dan loopt vader met de kinders op zaterdag door Praxis "pappa, ik wil een.."

Is het heel erg sarcastisch om te denken dat ze er dan gelijk een taxidermie-setje voor doe-het-zelvers bij doen? Want dat is dan gelijk weer erg hip.
Ja, dat is sarcastisch, ik geef het toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten