woensdag 25 februari 2015

Terug in de tijd : Kinderboeken

Kinderboeken, soms leen ik er nog eentje in de bieb. Pas na mijn 30e ben ik een fan van Annie MG geworden.
Thuis zag ik nooit een boek van Annie MG dus had nog heel wat in te halen. En wat heb ik genoten!

In mijn kinderjaren waren het Gouden Boekjes en de Pixy boekjes. Kennen jullie die ook nog?
Kleine vierkante boekjes met leuke tekeningetjes en een kort verhaaltje.
In die tijd slingerde er ook in elk huis wel een klokkenboek rond. Ik vraag me af of die nog bestaan.

Wat mij nooit kon bekoren waren sprookjes. Ik vond het nare verhalen.
Wel genoot ik van de stripboeken van Sjors en Sjimmie en de "avonturen" van Jaap en Gerdientje.

Tegen de tienerjaren werden die verruild voor Pitty, een nuffig Engels kostschoolmeisje.
Als je die dan jaren later nog eens leest vraag je je af wat je er ooit leuk aan vond. Stelletje snobistische trutjes.

Groot was mijn verbazing toen ik een jaar of 25 geleden nog eens een boek van Jaap en Gerdientje kreeg. Voor het eerst viel me op hoe christelijk die verhaaltjes zijn. Niks mis mee, maar het kreeg een beetje Kleine Huis gehalte. Die serie is wel één van mijn guilty pleasures.

Kinderboeken, ik heb er een paar bewaard. Zo lees ik om de zoveel jaren tussen twee koppen koffie weer eens over Pietje Puk, een vrolijke postbode.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten