vrijdag 24 augustus 2018

Oh gottegot, een zeldzaam bot

Soms trekt men oud nieuws van de plank. Deze ronde een broeder van het gilde der kluivenduikers, helemaal blij.
Er was een bot gevonden. Beter bot vinden dan bot vangen...
Een bot van een rechtstreekse nakomeling van twee soorten mensachtigen.

Dat prikkelt mijn nieuwsgierigheid, mensachtigen. Haar moeder was een westerse nazaat van een Neaderthaler, haar vader deels Neaderthalerman, dan van het "soort" wat Denisovamens heette.
De oosterse versie van de Neaderthalers?

Ik kan er van in de war raken. De twee kwamen elkaar zelden tegen. 
Ze leefden een slordige 50.000 jaar geleden, dus van uitwisselingsstudenten was er vast geen sprake.
TUI verzorgde nog geen rondreizen, vakantieliefde valt ook weg.


Waren het oorlogsmigranten? Klimaatvluchtelingen? Waren de westelijke Neaderthalers dan allochtonen met een migratieachtergrond?  Of zat men zo klem dat men dacht: we maken er het beste van.

De kreet mensachtigen boeit me enorm. Het doet me in dit geval denken aan paard-achtigen.
De wetenschap heeft het over paren. Ze kwamen elkaar tegen en ze hebben gepaard.
Wie weet? Vonden ze elkaar bij het tegenkomen, ondanks de verschillen, wellicht sympathiek of aantrekkelijk? Dat komt heus wel eens voor bij mensachtigen.
Vergeet niet dat menigeen van ons nog wat drupjes Neaderthalerbloed door de aderen heeft stromen.

Daar zal men geen vooroudertest voor aanvragen, nazaat zijn van de schoenmaker van de derde stuurman van een VOC schip  schijnt meer aanzien te geven.

Mensachtigen, het blijven raadselachtige wezens. 
Ik ben één van die dromers die zonder gevaar voor eigen leven -zo laf ben ik wel- eens in een tijdmachine willen stappen en deze medemensachtigen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten