woensdag 3 november 2021

Zoveel?

Regenachtige dag, je luistert wat radio, je kijkt wat tv en tja het was Allerzielen en komt men met verhalen.
Een moeder van een gezin met 7 kinderen was overleden, ik had niet het idee dat dat de kinderen er bijzonder rouwig om waren.
Het verhaal kreeg een wending, het verdelen van de spullen.

Terecht merkte iemand op dat het scheelt of je één van de oudere kinderen bent of één van de jongere.
Zo ook, is de ouder al eerder naar een seniorenwoning/verzorgingshuis verhuisd? Of had de laatst overgebleven ouder een huurwoning.  Soms moet je heel rap beslissingen maken. Dan hangt het af van de onderlinge verhoudingen en je eigen woonruimte.

Maar de mevrouw die ik hoorde vertelde dat zij als oudste na het overlijden van hun moeder rustig de tijd kon nemen om alles te inventariseren. De uitslag? Moeder had ruim 10.000 spullen.
Mijn eerste reactie was: oh mijn hemel!
Echter, in 1998 moesten mijn broer, zus en ik ook mijn moeders huurhuis leeghalen.
Ineens klonk de kreet 10.000 spullen ineens niet zoveel.

Maar hoe zijn spullen te definiëren? Neem nu een 36-delig servies. Is dat 1 servies of 36 spullen?
Ik ga van het eerste uit. Ik ben eens een half uur gaan peinzen, keek even rond naar de zichtbare zaken in mijn bureau. Dat waren al bijna 100 losse spullen. Overdaad? Tja een plakbandrol, een brievenweger, een koptelefoon, een mini ladekastje voor postzegels, 2 agenda's en ga zo maar door. 

Mijn gedachten zweefden richting keuken, oh mijn hemel, minstens 1000 artikelen. Borden, bekers bestek, schaaltjes, lucifers, prikkers, potjes kruiden, warmhoudplaatjes, een mixer, een beslagkom.
En dat is slechts een deel. de badkamer, oh ik heb vast meer dan 10.000 artikelen.

Op zo'n moment denk ik zijn huishoudelijke zaken niet meetellend aan spullen?
Zijn spullen alleen nutteloze zaken? Maar zelfs dan, heb ik er nog teveel.
Maar elk jaar verdwijnt er meer, zonder aanvulling. Goede spullen die ik niet gebruik, die gaan naar een weggeefwinkel.
Ik ruim steeds meer boeken op, die gaan naar een straatbieb.
Misschien moet ik maar eens afschalen naar 10.000?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten