dinsdag 11 januari 2022

Koopgedrag

Niet kopen is erg leuk. De manier om te consuminderen is je eens af te vragen wat ze je willen verkopen.

Vaak vraag ik me af wat het is. Zo'n lockdown is best leerzaam.
De FoodFirst Leefstijl coach van Appie. Geinig, zeker nadat ze je heel december vertelde je vol  te vreten moet je nu weer afvallen en willen ze alles van je weten. Het leuke is, die  Leefstijl reclame komt twee keer langs, maar tussendoor dat de Coca Cola in de aanbieding is. Mhhh.

Mondkapjes, natuurlijk weer net niet de goeie...maar wat staat er op de verpakking? Mondkapjes voor België.
Ik vraag me dan af, beroven we de Belgische gebruikers van hun mondkapjes? Of vinden ze daar die mondkapjes niet de goeie en hebben ze Sywwert een dagje uitgenodigd om te komen funshoppen in Antwerpen?

Dan krijg ik soms heel ouderwets nog een catalogus. Als ik voor een bepaalde dag bestel, geen verzendkosten en 4 cadeaus. En dat bij een katoenen trui voor 5 euro?
Dat is bijna te geef... en ja ik bestel er wel. Maar dan slaat de keuze stress toe. Keuze uit 11 kleuren.

Na die stress de vertwijfeling. De namen van de kleuren. Prune, wat verderop weer druif heet.
Winterturquoise, ik zou het mintgroen noemen. De fuchsia vind ik meer cerise, maar ze hebben ook kersenrood en dat vind ik dan weer knalrood.Wat te doen oh wat te doen? Maar veilig voor zwart gaan.

Soms is kiezen zo lastig dat je denkt"laat maar." En dan juicht mijn portemonnee. Die zich deze maand ernstig verstopt want het is ook Goede Doelen maand.
Voor maar 3 euro per maand redt je... ezels, tijgers, leeuwen en apen. Ja, en kinderen.
Mooie doelen allemaal, maar je kan niet alles.

Waar ik soms dol van word, de klantenkaarten. Is op zich wel aardig, ik kom hooguit 2 keer per jaar bij de AH, oh ja Airmiles. Die gaan naar Stichting Aap. Hebben ze weer 2 bananen extra per jaar?
Koffie, vroeger was ik een grootverbruiker, tegenwoordig zelden. Dus helaas voor de Voedselbank,  geen DE punten.
De Hema punten moet ik rap gebruiken, ja duh, de winkel is dicht!
Dan kan je sparen voor pannen, koffers, messen, handdoeken, kussens. Die punten geef ik graag weg aan  familie.
Ik heb onderhand een hele administratie. En een kwartetspel aan klantenkaarten, die net thuis liggen als ik in die winkels ben.

De kreet van hoe meer je koopt, hoe minder je betaald... wat een onzin! Waarom zou ik 2 verpakkingen eten kopen terwijl ik er met 1 al weken doe? Ja maar die tweede is zoveel goedkoper!
Hallo, ik kan ook rekenen. Maar ik koop niet om weg te gooien.

Er was een tijd dat ik eens per maand met een tasje de boekwinkel uitliep. Gevolg?Af en toe een enorme miskoop.Lang leve de bibliotheek!
Er zouden meer "theken" moeten zijn. Voor betonboren met bijbehorende man, voor hogedrukreinigers.

Niet kopen is leuk, maar laten repareren ook. Kijk eens of er in uw gemeente een repair café is of iets wat je niet langer gebruikt, ga eens naar de weggeef winkel, zet eens een boek in een straatbibliotheek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten