dinsdag 18 januari 2022

Vergeten woorden

Op zaterdagen hoor ik geregeld het radioprogramma Taalstaat. Een klein onderdeel zijn de vergeten woorden.
Vaak denk ik "hoezo vergeten?" het zijn dan woorden die ik nog geregeld hoor, lees en gebruik.
Maar soms komt er iets voorbij dat ik denk "goh, al een tijd niet meer gehoord."
Misschien ook eens tijd voor een rubriekje voor woorden die ik niet meer kan horen. Zoals uitrollen.

Toch moeten er woorden zijn die wij vroeger, voor de taalverzieking vaak gebruikten, maar ze zijn me ontschoten.
Jullie kunnen me helpen!
Ik bedenk dit na heel vaak de trailer te horen voor een nieuwe serie Hunted.
Het woord fuck komt er wel heel erg veel in voor.
Maar wat hadden we 40 jaar geleden geroepen? Oh gossie oh gossie?

Nog zo'n uitdrukking; Holy Shit! Is dat koeienpoep uit India?
Gompie of jemig zou toch ook voldoen? Maar serieus, zeiden we dat 40 jaar geleden ook?
Terwijl we aan de ene kant op eieren lopen om het politiek correct te laten klinken wordt de dagelijkse taal blijkbaar zo grof mogelijk.  En het liefst zo Engelstalig mogelijk.

Dan zijn er nog de afkortingen. Men gebruikt ze graag om er vervolgens de hele term achteraan te smijten.
Kort dan niet af! En gebruik gewoon weer eens autochtone woorden als Baas in plaats van CEO, Personeelszaken in plaats van Human Resources.
Het Nederlands is een volwaardige taal. Gebruik het dan ook zo.
Buiten de scheldwoorden om, die kunnen we gewoon helemaal vergeten. En als we toch gaan vergeten, graag ook de overdaad aan verkleinwoordjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten