zaterdag 4 februari 2012

Klunen en kleunen

Daar issie dan, de lang verwachte horror winter. Nou ja, iets anders dan ze ons voorhielden.

Na 2 koude winters zou men toch beter moeten weten? Goed, we hebben genoeg strooizout, maar dat alleen omdat het maar niet wilde gaan vriezen.
Er stond nog volop strooizout in de winkels, wederom, omdat het maar niet wilde vriezen.

En ineens begon het te vriezen.  De gekte slaat toe. Programmering werd aangepast, i.p.v. een detective ineens “De hel van 63”, de Friezen wijzen nog naar het voorhoofd bij het idee dat de tocht der tochten komt.
Ik geloof de Friezen, historische Hollanders dachten wel vaker dat het ijs dik genoeg was en zakten dan weg met paard en al.
Of zou het de taalbarrière zijn? Het kan net…. als een Fries dat zegt moet je het dus niet doen.

Leuk zijn dan de berichten, afhankelijk van de bron. De koudste februari nacht in 56 jaar.
Anderen zeggen sinds 27 jaar.  Zal mij een worst wezen.  Al die onnuttige nieuwtjes zijn best geinig.
Het woord horror hoor ik niet langer, ja het is koud, maar dat is het vaker geweest.
Men kan de ijzers onderbinden dus niks horror.

Kou in ons landje, gelijk komt er een uitzondering op een kakelvers verbod, ja men mag in de kou wel gezichtsbedekkende kleding dragen.
Kou is ook een gat in de markt. De al bijna teruggestuurde Glühwein staat weer in de schappen, er zijn koorden met prikkers om jezelf uit een wak te hijsen, er zijn kevlar beenbeschermers en nu ook de muts met daarin een helm. Die goeie ouderwetse ijspret toch!

Pas na het vallen van de sneeuw, ja daar hervond men het woordje horror.
Niet van de schaatsers, nee, van de treinreizigers.
Treinen die niet rijden, storing hier en daar. De reizigersinfo kan het niet aan.
Van de uitdrukking twee weten meer dan één blijft ook niets over.
De oude degelijke NS, toen ging het nog. Maar NS en Prorail samen?  Die sporen niet.

Wat ik wel frappant vind, een degelijk oud instituut als ANWB, die het op zulke dagen dubbel zo druk heeft, waarom hoor ik daar geen klachten over?
Zij lijken een beetje de cavalerie, paraat als het moet.

Enige troost voor de reizigers van de toekomst, er komt een treinenmeneer uit Zwitserland ons de helpende hand bieden.
Nu maar hopen dat de NS- en Prorail meneren vroeger goed hebben opgelet met de Duitse les.
Of is dat ook al één grote gatenkaas?

2 opmerkingen: