woensdag 3 oktober 2012

Als een rode lap op een...

Mis geraden! Nee, geen stier, maar een kikker.
Stieren zijn kleurenblind dus of de lap nu rood of blauw is, irriteren kan het toch wel.

Ik wist al jaren dat kikkers nogal vinnig naar rode stukjes stof kunnen happen.
Maar ik ben niet zo van het kikkers plagen. Andere mensen gebruiken die wetenschap voor hun eigen gewin.
Kikkervissers.  Daarmee bedoel ik niet reigers een ooievaars, maar mensen.

Eens in de zoveel tijd vindt de VARA het schijnbaar nodig  het plebs te laten watertanden bij haute cuisine.
DWDD nodigt dan een paar topchefs uit die er uitleggen over verdwenen producten uit de sjieke keuken.
Vaak niet de diervriendelijkste producten.

Vandaag was een kikkersoufflé aan de beurt. Fijn dat ze even lieten zien hoe je een kikker slacht.
Hoe je ze vangt weet ik nu, hoe je ze slacht weet ik nu. Maar dan een soufflé maken, dat is behoorlijk hogere kookkunst.
Je maakt een roux en ik denk aan  mooie groene kikkers op een lelieblad.
Je plet de peterselie, vraag me altijd af waarom je die moet pletten?
Fruit een uitje, en oeps, niet vergeten de kikkers van hun velletje te ontdoen.

Je doet de dijtjes en de rest in het geheel. Ik denk aan het heerlijke zomerse avondgekwaak.
Niet te lang, en dan met witte wijn afblussen. Eiwitten opkloppen, wat peper , vorm beboteren en met de roux de dijtjes in de oven. Wachten op het juiste moment dat de soufflé klaar is.
Maar dan is het smullen. Le vin, le pain et la grenouille.
Haute cuisine uit de sloot.

Geen zorgen kikkertjes,  ik heb geen juiste oven voor dit gerecht. Ik oefen eerst wel met een forelsoufflé.
Niet zelf opgevist en ook geen sneu exemplaar uit een forellenvijver.
Maar ik moet toegeven, ik zat op het laatst bijna te watertanden.

Toch stoort het me dat DWDD daar mee komt. Ik zou het passender vinden als de linkse kerk
het plebs met behulp van een kok eens wijst op voordelige voedzame eenvoudige gerechten.
Geen idee wat een kikkersoufflé moet kosten maar het zal niet weinig zijn.
Wellicht even veel al een paar dagen gewoon eten voor een gezin.
Nodig eens gewone huisvrouwen uit met bijzondere streekgerechten. Met eventueel geen geplette peterselie
of een plons wijn van betaalbare orde. Het zou jullie sieren Matthijs van Nieuwkerk!

2 opmerkingen:

  1. In een ver verleden heb ik het ooit voorgeschoteld gekregen... kikkerbilletjes... smaakte idd naar kip, voegt dus niets toe om beschermde beestjes te doden.
    Dit is toch niet meer van deze tijd!

    Platte peterselie is een soort ipv krulpeterselie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb altijd geknipte of gehakte peterselie, nu even geen ruimte voor de plantjes.
    Kikkerbilletjes, ook eens gegeten, vond het 3x niks.

    BeantwoordenVerwijderen