zaterdag 13 oktober 2012

Wat een feest!

Menigeen van ons zal er misschien ooit van hebben gedroomd.
Iets groots presteren en dan een Nobelprijs winnen.
Maar nu blijkt dus dat je die op veel eenvoudigere manier kan "winnen".

Laat ik nu eerst even al mijn mede-EU-ers feliciteren. Wij hebben het toch maar geflikt!
Met jaren van gebakkelei, geklaag, gekerm, gezanik en gezever de Nobelprijs voor de Vrede binnen te slepen.
Wat een prestatie zeg! En wat een wassen neus. Ik vind het nu bijna even inhoudsloos als de 7 Tourzeges van die over het ijzeren ros getilde Texaan.
Denkt dat comité nu echt dat we met 500 miljoen mensen fier gaan zijn?

Die 60 jaar vrede op het continent? Misschien in de EU lidstaten zelf.
Maar het continent is groter dan dat. Wij dragen bij aan vrede,"wel ja, we gaan gewoon buiten onze grenzen knokken".
Maar zelfs 60 jaar oorlogsvrij tussen de lidstaten? Klopt niet helemaal.
Ik denk nu even terug aan het tekenen van de vrede in 1986.

De 335-jarige oorlog zal weinig mensen iets zeggen, maar het is de langste oorlog die we hadden.
Eigenlijk was iedereen vergeten dat we in oorlog waren, tot een aantal historici documenten vonden.
Die lazen ze door en "verrek, we zijn nog in oorlog!"
Een stoffige archiefmap oorlog dus. Wij verklaarden hen de oorlog, de eilanden werden kort daarna door onze bondgenoot Engeland ingenomen en ergens is dat vrede tekenen gewoon vergeten.
We zijn dus zonder het te weten ruim 3 eeuwen in oorlog geweest met  een onderdeel van een lidstaat.
Overigens is op verzoek van een eiland bewoner alsnog de vrede getekend, met een mooie taart en een borrel.

Ik weet niet of er ergens een fraaie plaquette bestaat met daarin alle namen van Nobelprijswinnaars hangt, maar of wij alle 500-miljoen er ook op komen te staan betwijfel ik.
Dan ben ik ook benieuwd wie de prijs in ontvangst gaat nemen? En wat gaan ze doen met het prijzengeld?
Ik las dat het iets van 930.000 euro is. Mhhh 930.000  delen door 500.000.000.
Zal iets van 0.01,9 cent per inwoner zijn?

Nee, dat gaat de crisis niet oplosssen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten