dinsdag 26 februari 2013

"Ontploffen"

Het knalde de radio uit, we gaan ontploffen.
Kaboem? Nee, de pluimveesector en de supermarkten hebben een ontplof-akkoord.
Weg met de plofkip.

Helemaal weg? Nou nee, we exporteren ze gewoon en voor onze bordjes dan een ander kippenras.
Ik moet zeggen, nooit geweten dat er een plofras bestaat.
Feest voor de kippen? Denk het niet.
Ja, de sector wil een beter leven voor de dieren, dus niet langer 21 kippen op een vierkante meter maar 19.
Doe maar ruig jongens!

Dus 2 kippen minder, terwijl het er minstens 9 minder moeten zijn.
Maar minder kippen op meer ruimte, dat is dus meer ruimte met kippen want men wil nog wel de kipfilet, de kipnugget, de drumsticks en zo voort.
Dan komt een woordvoerder met hogere wiskunde, dat diervriendelijk is belastend voor het milieu.
Vraag ik me weer af, poepen kippen meer als ze meer ruimte hebben? Is de hoeveelheid mest gerelateerd aan het aantal vierkante centimeters?

Aan het het eind van het verhaaltje, ja, de sector moet er ook aan wennen en....juist, het gaat dus gewoon om de centen.
Dat snappen consumenten ook wel hoor.
Ik begrijp best dat een kilo kipfilet voor 5 euro niet kan. Je moet er voer in steken, antibiotica, vervoer en alles in een moordend tempo.

De berichtgeving riekt naar schijnheiligheid en dat is een epidemie aan het worden als we zo de berichten over ons eten horen.
Goedkoper vlees verkopen voor duur en bio eieren die niet bio zijn.

En nee maar, dan komt de vermoorde onschuld, Oxfam Novib, ook nog een duit in het zakje doen.
Klagen over vrouwenrechten bij diverse voedselproducenten.
Datzelfde Oxfam, wat een ruim jaar geleden met droge ogen en een boterberg op het hoofd durfde te beweren dat Unilever alleen palmolie van eerlijke kap gebruikt.

Al dat volk is ook niet in de eerste leugen gebleven. Ik ook niet, maar daar lieg ik tenminste niet over.

1 opmerking:

  1. Wat ik schokkend vond, was dat dit schamele ontplof-akkoord slechts geldt voor de kippen bestemd voor de Nederlandse markt. Voor de kippen die geƫxporteerd worden verandert er helemaal niets.

    BeantwoordenVerwijderen