zaterdag 4 oktober 2014

Gemiddeld

Ik vraag me soms iets af als het om rekeneenheden gaat.

Er zijn soms statistieken die het hebben over een gemiddeld gezin 1,2 kinderen en een labrador.
Die labrador is makkelijk te begrijpen, maar wat is dan 0,2 kind?
Reken dan met per 10 gezinnen 12 kinderen, dan heb je geen achter de komma kind, dat klinkt zo sneu.

Vandaag kwam het goede nieuws, Jumbo stopt met de plofkip. Ze komen met een nieuwe kip.
Een nieuwe kip? Hoezo nieuw?
Iets van een dierendoel erg blij, nu komen ze met kippen die meer de ruimte krijgen, minder snel groeien.
Ik dacht eerst even "mooi!" Maar het gaat om i.p.v 21 kippen per vierkante meter nu 13,5 kippen op een vierkante meter.
Nou,nou wat een bewegingsvrijheid! Al zit ik nu weer te piekeren over die 0,5 kip.
De prijsverhoging, 1 euro per kilo.

Dus 7,5 kippen minder per vierkante meter moet de klant 1 euro per kilo meer kosten?
Dan stel ik voor er nog eens 3,5 kippen minder in die plek te proppen en dan nog een euro meer per kilo te betalen. Dan zitten ze nog als haringen in een ton.

Maar dat gemiddeld, ik vind het lastig rekenen. Ik weet niet hoe groot die kippen zijn.

Ik kwam vandaag wel achter een erg leuke rekeneenheid. Voor een hoognodige aankoop, toiletpapier.
Staan er 10 merken. De grote merken, de minder bekende merken en een huismerk. Elk met een andere hoeveelheid rollen per verpakking, dan is er nog tweelaags en drielaags.
Ik probeerde voorheen altijd te rekenen welke nu echt voordelig is, zag ik vandaag dat onder de prijs, in hele kleine cijfertjes de prijs per rol staan. Kijk, daar heb je wat aan.

Al vraag ik me nu af of alle rollen evenveel velletjes bevatten. De één misschien 100, de ander 100,5?  Want hoeveel blijft er aan het kartonnen rolletje plakken?
Is toch zoiets als een slok op een borrel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten