donderdag 30 oktober 2014

De schijf van vijf

Men dient gezond te eten, daar zit altijd een kern van waarheid in.
Het is alleen zo jammer dat wat gisteren gezond was, vandaag ineens gevaarlijk blijkt.
Maar wellicht is de voedsellobby wel onze grootste vijand?

Vandaag toch een paar maal een soort voedselshock opgelopen.
Het land met de beste keuken, Italiƫ, gaat nu frietkramen openen. De Hollandse snackbar in het land der fijnproevers, wonderbaarlijk!

Dan bij De Keuringsdienst van Waarde over het super food, dat vond ik echt lachen.
Iets wat werd gebruikt voor kippen, maar niet beviel, is nu ineens een super food voor mensen.
Vervolgens komen er wat zaden voorbij die al weet ik hoelang in vogelvoer zitten.

Toch het meest opmerkelijke nieuws, onze oude held Joris drie-pinter blijkt een heuse boef.
Ons voorliegen dat we drie glazen melk per dag moeten drinken. Menig kind een trauma op laten lopen met die eeuwig lauwe schoolmelk. Het is zo goed voor je botten.
Nu blijkt dat vrouwen die meer dan drie glazen melk per dag drinken eerder sterven en makkelijker iets breken?
Over dat laatste twijfel ik wel hoor.

Dat koemelk zo gezond voor ons is, twijfel ik ook aan. Koemelk is tenslotte voor kalveren.
Wat me trouwens al jaren geleden is opgevallen, waar is dat "snoep verstandig, eet een appel"
gebleven?  Wat heeft de appel ons stilletjes misdaan?

Wat ik al jaren wantrouw, de citroen. Niet zozeer het sap, maar die veel te fraai glimmende schil.
Een en al rommel, maar in de recepten staat geregeld, neem de geraspte schil van een halve citroen.

Maar ja, wat vandaag dan weer super is zal morgen wel weer slecht voor je zijn.



2 opmerkingen:

  1. Van die botten klopt wel hoor.
    -Nederland is het land met de hoogste melkconsumptie ter wereld.
    -Nederland is het land met het grootse aantal patiƫnten met osteoporose.
    Boosdoener is niet alleen de lactose maar het fosfor in melk dat botten sneller afbreekt dan de kalk het kan opbouwen.

    Volgend jaar allemaal aan het nieuwste superfood: Negerzaad?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik voel de opstand al aankomen :-) Die mevrouw van Bol geloofde haar oren amper. Nu nog overal te koop bij de dierenspeciaalzaak :-)

      Verwijderen