zaterdag 30 april 2016

Een kapitaal aan dubbeltjes zoeken

De mombies, elders smombies genaamd kennen we inmiddels wel.

Het is een nieuw ondersoort wat blijkbaar pas uit de boom is gekropen toen de mobiele telefoon is uitgevonden. De Homo Idiotus Mobilus.

Toen ik klein was bestond er zoiets als de bakelieten telefoon, met draaischijf!
Daarna kwamen de telefoons van kunststof, met druktoetsen. Nog later de draadloze telefoons.
Dan was je thuis bereikbaar.

De mobiel is natuurlijk een ander verhaal. Eerst erg groot en vooral voor zakenmensen die veel onderweg waren. Op den duur voor mensen die denken altijd bereikbaar te moeten zijn.
Tegenwoordig voor iedereen. Zo gaat de evolutie.

Dat is niet zo erg denk ik eerst. Maar als ik vanaf mijn balkon zie hoeveel automobilisten nog in volle vaart en tegen de regels in hier een bocht door racen houd ik mijn hart vast.

Komt de overheid weer betuttelen, van gij zult niet bellen chatten of appen tijdens het rijden en mensen weer van waar bemoeien ze zich mee, ik weet wel wat ik doe.
Dat zegt de jeugd die nog snel even tussen overwegbomen door kart ook, tot het fout gaat.

Dit soort overmoed gaat wel verder dan belletje trekken.  En ik vraag me af hoe het over een tijd zal gaan met mensen die deelnemen aan het verkeer  maar alleen oog hebben voor het schermpje van hun telefoon.

Oh ja, die lui letten niet op met die oordopjes in en die harde muziek. Maar die zijn niet het gevaar.
het zijn de mensen die sms'jes sturen of appen.
In Duitsland is men begonnen speciaal voor hen stoplichten in de stoep te maken, zodat ze niet gestoord worden door even omhoog naar een stoplicht te kijken.

Over gestoord gesproken!  Daar gaan we toch geen belastinggeld voor uitgeven?
Dan kunnen we het verkeersdiploma ook wel afschaffen.

Ik heb die apparaten (gebruik geen oordopjes) maar als ik buiten loop kan ik er niet altijd blindelings van uitgaan dat een ander me ziet oversteken.  Of niet weet dat ik daar zomaar mag oversteken.

Het lijkt me ook een knullig grafschrift, kwam haar eind omdat ze appte van "mooi weer vandaag" en werd geschept door een vrachtwagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten