zondag 19 december 2010

Einde cynisme?



Hoorde ik vrijdag bij DWDD op TV van Yvonne Jaspers dat zij het gevoel heeft dat men minder
cynisch gaat zijn.
Als ik lees over mensen die bijna geweld gebruiken als ze met een aanhanger naar het strooizoutstation gaan en agressief worden als ze slechts een emmertje mogen meenemen…ik heb mijn twijfels.

Lees ik elders dat de crisis een “prettige pauze” is. Hoe prettig kan het zijn als je inkomsten halveren?  Hoe prettig klinkt het als je hoort dat 1 op de 10 kinderen het arm heeft.
Kinderen in Nederland dus. 
Dat ebt dan weer weg als we de beelden zien van gestrande reizigers op Schiphol.
En zo viel er weer wat te mopperen, is het geen aswolk of een vallende bank is het weer sneeuw.


Minder cynisch, nee ik geloof het niet. Met de Kerst in zicht hoor ik klachten over er depri van worden.  Je moet zus, je moet zo en ik heb geen zin in. . .
Geen zin in overvolle winkels, geen zin om verplicht om veel te dure zaken te kopen.
Te moeten kijken naar al die tandglazuurafbrokkelende familiefilms. Waar altijd alles goed komt.
Kerst is mooi voor hen die de geboorte van Jezus vieren. Kerst is leuk voor die “libelle”families.
Kerst is leuk met de hele familie rond de tafel ondanks/dankzij de afgesloofde gastvrouw.

Kerst is helemaal niet leuk voor mensen die geen cent hebben te makken. Je zult maar een moeder met 4 kinderen zijn en steeds die bloedirritante reclame van AH moeten zien.
Die knusse gezinnetjes die een Brisé  geurkaars aansteken en kabam staat er gelijk een enorme kerstboom in de kamer.
Nee een kerstboom kan niet, te duur. Nee al dat lekkere eten en die speciale sneeuwpop ijsjes kan niet. Met de kinderen kerstkoekjes bakken en als een Ikea gezinnetje aan een mooi gedekte tafel zitten? Waar is pappa? Terwijl ze bij wijze van luxe eens een kroket op brood krijgen. Pappa, ah die zit bij zijn ouders lekker een kerstpakket te delen en eet een malse kalkoenbout.

Mocht u denken “het cynisme is weg?” Nee hoor, gratis af te halen hier.

Maar wat betreft de omslag vanwege de crisis. Er zijn ook mensen die het voelen maar er niet gelijk aan kapot gaan. En die het wat creatiever oppakken.
Dat gezelligheid niet altijd sneller en luxer hoeft te zijn.

Het kan heel klein. Warme chocolademelk met na 5 december enorm voordelige gevulde speculaas.
Zelf leuke marsepein figuurtjes maken en het kleuren met bietensap of cacao poeder. Met de boter die je overhoudt, kan je in braden, bietensap is gezond en de cacaopoeder , lekkere warme chocolademelk!  Reine Claude siroop, marsepeinen kerstboompjes?
Jawel, ook uw Sofie kent truttigheid.

Ik zag het vanavond weer op TV, de hang naar truttigheid. Het woord klinkt onsympathiek, maar ik zet het neer met een glimlach. Ik zag ‘Wie van de drie” Hoe oubollig kan het worden?
Ik ben blij met omroep Max!  Ik val niet in de doelgroep, maar zelfs ik geniet soms in de middag van “Piet Piraat” op Zapp.  Daarvoor geen enkel excuus ik heb geen kinderen over de vloer.

Truttigheid, morgen is het wel een rondje. Studio Sport terug met het “bord op de schoot”uurtje.

Dan even het journaal. Dan barst het los, “Boer zoekt Vrouw”. Nog niet zo spannend nu.
Ik zal kijken, maar zeker het programma erna niet missen. ‘Het Spaanse Schaep”.
Luchtige vrolijkheid in een jasje van de jaren 70.   Een mens zou het cynisme zomaar even kwijtraken!
Want  as je mekaar niet meer vertrouwen kan…

Fijne kerst allemaal!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten