maandag 14 maart 2011

De jeugd

De jeugd heeft de toekomst.  En , denken ze, de wijsheid in pacht.
Voor mij een amusant een leerzaam uurtje. Eerlijk gezegd meer amusant. Ongevraagd zat ik in een generatiekloof. Nou ja, ik hing ergens op een touwbrug, maar de echo's aan beide zijden waren niet te versmaden.

Ik hoor vaak de discussies op tv dat de jeugd boos is op de ouderen en andersom. Maar nu zo, een live discussie in mijn eigen huiskamer.
Studerende Jeugd begint te mopperen op rechts, vanwege de haast met studie maken. Babyboomer gooit wat olie op het vuur van tja, andere tijden.
Jeugd raakt steeds meer opgewonden, ja maar de tijd die je kwijt bent aan dispuut en als bestuur. Babyboomer zit ook in een bestuur. Jeugd lacht wat, ja maar jullie hebben geen pand en doen geen acquisities. Toe maar!

Inmiddels zie ik bij een andere babyboomer bijna de stoom uit de oren komen over zulks studenten-gelul.
Moeder van Jeugd doet een duit in het zakje, dat het vroeger anders was.
Jeugd vindt de rest enorm dom.
Ze hadden in opstand moeten komen. Ik zwier even via de touwbrug het gesprek binnen, probeer Jeugd uit te leggen dat vroeger niet iedereen kon studeren. En dat het niet dom is stratenmaker te worden. Vind Jeugd nergens op slaan, je weet toch dat je zoiets geen 50 jaar kan volhouden? Jeugd steekt de neus in de lucht en zegt tegen babyboomer dat ie niet moet doen alsof hij alles weet. 

Als je toch jong bent ga je toch reizen? Tja Jeugd, dat was in de jaren 60 wel iets anders. En waar haalde je het geld vandaan? Jeugd heeft best een druk baantje en de studie gaat goed. Jeugd heeft de hersenen, maar mist de ervaring. Ik heb me vermaakt en denk dat Jeugd over een jaar of 15 in een doorzonwoning woont en hele andere noten op haar zang heeft. Pas dan heeft Jeugd door dat ze veel heeft te danken aan babyboomer die heel wat hobbels voor haar uit de weg kon ruimen.

Het was een leuke zondag! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten