vrijdag 4 maart 2011

Kunst met een grote C

Sofie toch! Kunst schrijf je niet met een c. Oh, toch wel, als het conceptuele kunst heet.
Of als het materiaal wellicht bij Calvé vandaan komt.
Ik heb het over de Pindakaasvloer, een kunstwerk van Wim T. Schippers.

Kunst, ik vraag me geregeld af wat kunst is. Of eigenlijk, wat maakt iets verheven tot kunst?
In het geval van het leeg smeren van veel potten pindakaas op een soort frame en het kunst noemen, ineens begrijp ik dan het snoeien in het kunstbudget.
Dit lijkt me ergens meer het verwerken van een jeugdtrauma, alle dagen pindakaas op brood.

Nu is het werk even in het nieuws. Tot voor kort had ik er niet eerder van gehoord.
Het werk bestaat al sinds 1962. Eerst in een galerie, vervolgens in het Centraal Museum in Utrecht.
Pas toen Boijmans Van Beuningen het aankocht vernam ik van het bestaan.
Op de radio tegenstanders. Niet zo zeer "zonde van het geld", nee, vanwege het gevaar.
Pindakaas is erg gevaarlijk voor mensen met een enorme pinda-allergie.

Wat ik op de radio hoorde, er was iemand ziek geworden. In Utrecht gebeurde het soms dat mensen in het kleverige goedje trapten.
De ironie, je zult maar als Amerikaan naar Nederland komen, je reist met een luchtvaartmaatschappij die geen nootjes meer uitdeelt vanwege het gevaar. Je wilt een cultureel dagje doen, gaat een museum in, weet de hondenpoep te vermijden en stapt in pindakaas. Gevalletje "helaas, pindakaas!"

Nu ligt de vloer in Boijmans Van Beuningen. Ik heb me af zitten vragen, hoe vervoer je zo'n kunstwerk?
Wel, men legt een frame neer, huurt een paar potige niet-allergische heren in die het stukadoren nu werkelijk onder de knie hebben. Ik mag hopen dat ze het voor een koopje kregen, het origineel is het zo niet meer.
Afdingen bij de pindakaasfabriek? Vast wel. Bordjes erbij : Dit kunstwerk wordt gesponsord door...
Gelieve niet aan te raken.

Een andere vraag is, hoelang blijft zoiets goed? Loopt het op een zekere dag vanzelf naar buiten?
Krijgt het een vervolg met een titel als : Pindakaas, het verval?
Misschien is het voor die tijd een idee de pindakaas weg te schrapen, in glazen flesjes te doen en in de souvenirwinkel gaan verkopen. Uw eigen stukje kunst voor op de schoorsteenmantel.

Dat laatste is voor ouders met peuters overbodig. Geef ze een pot en ze worden vanzelf creatief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten