dinsdag 10 september 2013

Kiekjes klus

Afgelopen zondag was het na een plensbui toch nog even zonnig in de middag.
Mooi weer voor even een frisse neus halen.
Tja, vrijwel elke zondag zit ik wel op een bankje.
Daar zit al gelijk een verschil in, vroeger, op zondag in een bank, nu op een bank.

Geen orgeltonen, al zijn die soms best mooi, geen dogma's, geen zware woorden.
Maar er is ook een gelijkenis.  Schepping. De muziek wordt vervangen door een gekwinkeleer van vogelgeluiden.

Mijn zondagse uitstapjes, de meeste gaan richting heempad.
Ik zou het inmiddels kunnen dromen, zo groot is het tenslotte niet. Gaat het niet vervelen?
Blijkbaar niet. Ondanks dat er grote flats staan is het een oase van rust.
Op die manier ontvlucht ik de zondagse herrie van buren, het is gezond voor het lijf, stukje lopen,
mijn camera gaat altijd mee.
En juist vanwege mijn trouwe camera kijk ik steeds scherper om me heen.

Om dat alles eens goed te bekijken besloot ik begin dit jaar tenminste elke maand daar foto's te maken.
Als je het kleine eert zie je soms adembenemende dingen.
De schattige kievitsbloempjes, de bijna exotische wilde orchideeën.
Tere vergeet-me-nietjes, de statige zwanenbloem, struiken vol bessen, ik zie het allemaal.

Dankzij die zondagse bankjes ben ik bekeerd. Niet tot een religie, maar door de verwondering wat er allemaal groeit en bloeit.
Ik zag het altijd wel, maar nu "zie" ik het pas echt.
Ik ga op mijn knieën om kleine bloemen eens goed te bekijken. Ware kunstwerkjes.
Maar een grote bloem, als de kaardenbol, een feest voor het oog.
En ik mag het graag vastleggen.

De kiekjes klus voor volgend jaar, nou ja, een klus is het niet echt.
Het gaat zeker niet nog 4 seizoenen heempad worden.
Misschien kleine en grote objecten in de stad. Gevelsteentjes, etalages, stukjes stad, maar dan net wat anders.

Natuurlijk zal ik mijn geliefde heempad blijven bezoek. Want waar anders komt een eend gezellig naast je voeten zitten en luisteren als je er tegen praat?
Waar anders scheert er soms een visdiefje vlak langs je schouder?

En, waar anders kan je dus niet voorzichtig even een stengel opzij schuiven zonder het risico zo'n krengerig rivierkreeftje in de rode vlekken te krijgen?

Deze maand was het uitzicht op de kikkerpoel nog zo fraai!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten