donderdag 14 november 2013

Routekaartjes

Ik lees af en toe tussendoor nog een artikel in Roots, routekaartje voor wandeling op Mars.

Als ik het moet geloven, kunnen er over een paar jaar mensen naar Mars. Wel een enkele reis.
Maar waar zoeken ze die mensen op uit? Vast niet een kilometervergoeding.
Mijn grootste vraagteken blijft : wie wil er in hemelsnaam op mars gaan wonen?

Ik ben dan een praktisch wezen, af en toe wil ik een broodje haring, is er vast niet te koop.
Als er dan al wat te koop is, wat gaat de munteenheid zijn? En waar kan je pinnen? Nergens natuurlijk.
Men wordt daar afgezet met bouwmaterialen, zaden, astrovoer en genetische gemanipuleerde zooi.
Hoe groeien daar aardappelen als er geen aard is? Hoeveel mensen kunnen er leven?

Wat als er stroom uitval is? Hoeveel tv kanalen heb je daar en hoe groot is de schotelantenne?
Mens, wat zeur je nou? Nou, ik wil niet naar Mars.  En ze zouden mij ook niet willen.
Ik ben geen wetenschapper, ik kan geen marsmannetje produceren, of marsmeisje, mij om het even.

Er groeien vast geen bloemen op Mars, dus zijn er geen vlinders, er zijn geen bomen, geen vogels.
Lijkt me een saaie bedoening. Op vakantie zal niet gaan, je hebt er geen vliegwinkel.nl en vast geen resorts vergeven van de halve garen.

En wat te denken van lastige buren? De hoop dat ze ooit gaan verhuizen is daar nihil.
Dan het stemmen, als je op Mars woont, nemen ze je dan je paspoort af? Zo ja, ben je niet stemgerechtigd.
Niet dat het wat uitmaakt want dezelfde ellende krijg je daar in no time. Mars mag dan Mars zijn, mensen blijven mensen.

En mensen willen wellicht Mars koloniseren, en dat is dan sneu voor eventuele levensvormen aldaar.
Toch, zeg nu zelf, je zou Aarde gaan missen. Alle AH spaaracties mislopen, nooit meer eens slaan naar een wesp als je lekker in de tuin zit.
Geen broodje haring, je favoriete koffie moeten missen, nooit meer een ijsje aan een kar kopen, en iets online bestellen met de garantie van binnen twee weken retourneren zit er ook niet meer in.

Nee, ik wil niet eens naar Mars. Ik zou wel willen overwinteren, maar dat is een ander verhaal.
En gewoon op onze blauwe planeet.

2 opmerkingen: