zondag 12 januari 2014

Blokje Gouds: on(gewenst)gedierte

Eens, best wel lang geleden, was er een Tsjechische graaf die in de Verenigde Staten een knaagdier zag.
Had hij het alleen maar bekeken, dan was er minder ellende van gekomen.

Maar vermoedelijk verveelde de graaf zich thuis een beetje, nam een aantal van die dieren mee voor bij zijn vijver. Ze bijvoeren, lekker laten fokken en dan... afknallen.
Maar helaas werd het dier onderschat.




Een handje vol van deze dieren wist zich te vermeerderen tot een paar... miljoen.
Dank u graaf kluns! We werden weer een exoot rijker.
De muskusrat, ook bekend als bisamrat en waterkonijn, ik kom ze soms tegen.
Grappig, men noemt ze rat of konijn, maar eigenlijk zijn het een soort extra large woelmuizen.

Het zijn prachtige dieren, alleen zo jammer dat ze graag gaten in dijken maken.
Al jaren lang zie ik in Gouda, en daarbuiten, geregeld palen in het water, palen met een oranje bandje eraan.
Daar staan de vallen.


Zo ook bij mij in de vaart. Ik heb deze auto diverse keren zien staan.
Ergens vind ik het zo zonde, die prachtige dieren, die vanwege hun gedrag dood moeten.
Aan de andere kant, gaten in de dijk staat ook zo slordig. Als ik zie hoe ze in korte tijd enorme schade aanrichten, ja, duidelijk on(gewenst)gedierte.

Weinig keuze dus. Daar maakt men indien mogelijk korte metten mee.
En wat doet men met de dode dieren? Vernietigen, beweren de rattenvangers.
Misschien denk ik wel te slecht... maar er zal er minstens een handvol tussen zitten die ergens een prima recept hebben rondslingeren.

Bij sommige soorten ongewenst kruid hoor ik vaak "if you can't beat it, eat it"
Maar een brandnetel gaat niet zo rap op de vlucht.
Voor de rattenvangers zit er niets anders op dan vallen zetten en wachten maar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten