dinsdag 7 januari 2014

Een grijs gebied

Soms hoor ik van een plan waarover velen juichen, maar is het wel zo fijn?

We gaan leentjebuur spelen, pakken iets op van onze zuiderburen, de gesubsidieerde Mien Dobbelsteen.
Waarom? Tja, de huishoudelijke hulp wil dezelfde rechten als menig ander personeel.
Uitbetaling bij ziekte, recht op vakantie en ongetwijfeld nog enkele secundaire arbeidsvoorwaarden.

Ik ben eens even gaan lezen hoe onze zuiderburen dat aanpakken, je koopt hulp in via dienstencheques.
Daar betaal je een bedrag voor, maar een deel kan je later weer terugvragen via de belasting.
Dan gebruik ik nu even gefingeerde bedragen, je koopt een cheque die kost je dan 10 euro, goed voor een rondje stofzuigen, dweilen en de vaat.
De echte waarde van de cheque is eigenlijk 8 euro. De overige 20% kan je dan weer terugvragen via de belasting.
Dat is dus de subsidie, die wij als belastingbetalers dan gezellig meebetalen.

Als het gaat om mensen die echt de hulp nodig hebben, dan vind ik het niet zo'n probleem.
Maar er zijn ook mensen die hun strak in de lak nagels niet willen beschadigen, gaan we voor hen dan ook subsidie ophoesten?

Dat de huishoudelijke hulp rechten wenst, totaal begrijpelijk.
Alleen geloof ik niet zo in dit systeem. Er zijn namelijk ook veel huishoudelijke hulpen die het naast een uitkering liever zwart doen. En wat te denken van illegalen?
Twee groepen die graag uit het zicht van de belastingdienst blijven.
En die zijn dan ook prima onder te betalen. Geen gedoe met teruggave, gewoon 5 euro geven.

Het kan aan mij liggen, maar het komt me wat naïef over. En ergens ook vrij oneerlijk.
Er zijn diverse beroepsgroepen die een 0-urencontract hebben. Geen verzekering, geen vrije dagen, geen pensioen, geen ziektewet et cetera.

En willen ze hier ook een minimaal en maximaal aantal dienstencheques instellen?
Of kan je ze los kopen net als een cadeaubon? Dat laatste lijkt me dan wel weer grappig.

Tja, ook geldig om uw medicijnen af te laten halen of de hond uit te laten?
Dat is dus een stukje participatie-samenleving weg subsidiëren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten