vrijdag 1 augustus 2014

Blokje Gouds: Knoeien met water

Het zit ons Nederlanders in het bloed, knoeien met water.
En als je even niet oplet zijn ze weer bezig.

Schreef ik onlangs nog over Gemaal Willens, wel, ik heb het op tijd ontdekt, ze gaan het verplaatsen.
Hoe je een gemaal verplaatst? Geen idee.
Ik had er ook niet van geweten als er niet onlangs een vreemd bouwwerk was verschenen.
En ik kon er niets anders dan een gemaaltje van maken.

Het oude gemaal Willens komt bij de Goejanverwelledijk, en ik hoor jullie denken, had dat niets met die ene Wilhelmina te maken? Klopt, maar daarover later meer.

Het nieuwe gemaal heet nu ook Willens? Ik verdiep me nooit enorm in onze waterwerken, maar een modern gebouwtje wat er "ineens"staat boeit me dan weer wel.

Waarom moet het ene weg? Het blijkt dat het water uit polder Willens te rijk aan voedingsstoffen is, dat veroorzaakt algen en zo ook troebel water. Het water uit de polder kwam deels uit in de Reeuwijkse Plassen en dat willen ze niet meer. Het moet nu via "om de hoek" naar het nog te verplaatsen gemaal gaan en zo rechtstreeks de Hollandse IJssel in.

Als ik het goed heb komt het dan uit in de Nieuwe Maas en zo richting zee.
Ergens wel jammer dat ze het oude gebouwtje niet op de nieuwe plek konden zetten.
Nu loop ik tijdens mijn groenwandelingen steeds langs een redelijk futuristisch geval.

Het zal wel wennen. In december gaat het open, en dan zijn alle kranen, boten en bouwers ook weer uit het straatbeeld verdwenen.


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten