vrijdag 13 juli 2012

Zomerse perikelen

Het is zomer.
Aan het weer zou je het niet merken. Maar er zijn terugkerende zaken in de zomer.
Dat geblaat over de Tour, stoute beesten en jawel, herhalingen.

Herhalingen zijn soms fijn, ik heb veel niet gezien, ik kan niets opnemen dus moest dan kiezen.
Maar de zomerkomkommer, wat gaat het worden?
Niets kan de Veluwe poema overtreffen, dat vond ik hilarisch.
Voorlopig moeten we het doen met een steenmarterplaag. Het diertje rukt op en nog even en die wilderik uit het oosten komt het westen ook wild maken. Men sprak al van een plaag en foei, het stoute dier ging op rooftocht bij een bakker. Muesli bollen stelen. Beetje vreemd diƫt voor een marter....

In een ander journaal zag ik staatssecretaris Bleker op die fiets om een ander stout dier te bekijken.
De Aziatische boktor. Gelijk een ruimplicht voor de lokale bomen en struiken.
En om het journaal te vullen, jawel, nog een dierlijke lastpost. De zonnebaars.

Blijkt maar weer dat het hoog tijd wordt dat men tuincentra gaat verbieden exotische vijverbeesten te laten verkopen. Eerst de brulkikker, nu de zonnebaars. Bloedlinke knakkers, die bijvoorbeeld  de met zorg opgekweekte bijna uitgestorven padden die worden uitgezet doodleuk opvreten.
Gelukkig heeft ene grote keten van tuincentra al laten weten ze onmiddelijk uit de handel te nemen.

En bij die mededeling vraag ik me af wat ze ermee gaan doen? Vast niet door de plee spoelen, als zeze nu maar niet uitzetten in een plas.
Raar eigenlijk, als er geen binnenlands nieuws is vult men dat deel van het journaal maar met
op het weer mopperende mensen, beschermde plaagdieren en lastige exoten.

Nog even de Olympische Spelen uitzitten en dan blijkt er vast weer veel te gaan gebeuren.
Debatten en zulks spul. Daar kan ik me best op verheugen.

2 opmerkingen:

  1. Misschien is tie eetbaar ... die zonnebaars?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mhh, wegvangen, invriezen en opsturen naar Japan? Men is daar dol op dat kleine zoetwaterspul uit onze rivieren. Nieuw soort sushi, de rijzende zonnebaars.

    BeantwoordenVerwijderen