zaterdag 28 juli 2012

Villa kakelbont

Voor jullie Pippi al horen zingen, nee, ik bedoel het Olympisch stadion in Londen.

Ik denk dat men de opening leuk of geheel niet leuk vond. Persoonlijk vond ik 'm eens verfrissend,
lekker vaderlandslievend met hier en daar een knipoog.
Helaas duurt zoiets mij een uur te lang. Ik heb tot Sir Paul kwam optreden gekeken en vond het toen wel "gescheten".

Wat ik altijd wel grappig vind is dat je weer eens van landen hoort die anders uit je geheugen zijn gewist.
Het commentaar van Smeets (ik ben geen fan) maakte me zelfs aan het lachen.
Tja en de Italianen, in outfits van Armani en Prada, ijdelheid is ze niet vreemd.
Toch is het een feest, al die verschillende mensen langs te zien lopen.
Potige Polynesiƫrs, beeldschone centraal Afrikanen, ga zo maar door.

Ik gun menig van die sporters wel een fraaiere outfit. Maar veel informatie krijg je soms niet.
Welke sporten men vooral beoefend in, om maar eens een land te noemen, Liechtenstein.
Storend, al die kauwgom kauwende mensen, die meer interesse hadden voor hun mobieltje dan om eens stralend met het vlaggetje te wapperen.
Slechts een enkeling keek trots, een aantal dood nerveus en anderen lekker vrolijk.

Ik zie dan de Duitse ploeg, in knullig blauw en roze, alsof het een touwtrekwedstrijd betreft tussen de jongens en de meisjes, dat had fraaier gekund.
De Poolse dames droegen een fraai ingetogen japonnetje met een bolero, netjes en degelijk tegelijk.
De equipe uit de VS hadden ergens nog iets van oude leger uniforms gevonden?
Ik geniet altijd van de fraaie gekleurde Afrikaans gewaden echter blijft er nu een raadsel in de lucht hangen.

Waarom kwamen de Tsjechen op regenlaarzen?
Omdat het in Engeland zo vaak regent? Moet haast wel, gezien de bijpassende paraplu's.
Engeland had haar feestje a 33 miljoen euro.  Hoewel de bedragen per onderdeel wijzigden.
25 miljoen, 35 miljoen, 33miljoen.

Het ontsteken van de vlam, het grootst bewaarde geheim, dat vond ik ronduit geweldig!
Al het gedoe over blabla als respect, geen doping, sportiviteit, ik geloof er weinig meer van.
Het gaat om prestatie (vanuit de sporter gezien niet meer dan logisch) het gaat om prestige van het organiserende land. En de sponsoren, ja, die pikken ook een graantje mee.

Maar hoe vredelievend is het als je in een gewone stad ineens een half leger in moet schakelen en er afweergeschut op het dak van je flat staat?
Hoe kan je het als regering verantwoorden in een tijd van crisis zoveel geld uit te geven aan een feestje voor eigenlijk maar een paar mensen (percentueel)?
En tegelijkertijd roepen dat sport voor iedereen mogelijk moet zijn?

Je zult maar in een arme wijk van Londen wonen, in verpauperde buurt. Geen cent te makken hebben dan zien dat de politie niet goed kan optreden tijdens rellen, maar wel  een legermacht aan beveiliging voor iets wat een slordige 2 weken duurt.
Ik heb niet veel met Olympische Spelen. Hadden ze lekker bij Olympia moeten laten.
Net als de Tour de France niet in Stadskanaal moet starten, of de Vuelta in Lutjebroek (dit is slechts als voorbeeld).

Ik heb de opening gezien, vond het wel aardig, maar wel gekrulde tenen bij het zien dat men dan Mohammed Ali daar laat opdraven. MR Bean als "toetsenist" is grappig, een afgetakelde sporter die even wat in het oor getoeterd krijgt en een vlag moet aanraken is een tikkeltje wreed.
En weg met de helft van die officials! Mhh, ik heb vast nu wel een paar miljoen zitten bezuinigen in gedachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten