vrijdag 27 juli 2012

De krenten

Al weken zat ik me te verheugen op bermbloemen.
Lekker de bermtoerist uithangen, klaprozen, cichorei en zulks meer van dichtbij fotograferen.

Het weer werkte niet echt mee en tijdens een fikse regenbui vorige week zag ik op de route niets behalve diverse soorten kruiskruid, in diverse stadia van verval.

Nu was het dus eindelijk tropisch, wie weet? Ik de fiets van stal halen, tussen hier en 4 kilometer verderop 2 ielige klaprozen en 1 wat blekerige cichorei.
Bezuiniging? Voorheen zaaide men heel wat in de bermen. Zelfs geen koekoeksbloemen.
Dat men moet bezuinigen, prima, maar na de bouw van het nieuwe Huis van de Stad, kunnen er best nog wat zakjes zaad vanaf.
Teleurstellend!

En ik was vanmorgen ook al te laat met het fotograferen van een overijverig wespje die bedacht dat het zonde is, die leegstand in mijn bijenblokje. Zij en ik hadden bijna een botsing. Valt ook niet mee als je maar een paar centimeter groot bent en dan staat er ineens een lomp wezen in je vliegroute.
Volgend jaar geen enkele hangplant meer aan dat stukje muur, alleen maar bijenblokjes al blijft het een nadeel, een balkon. De solitaire bijen vliegen niet graag ver en tja, met dit voorjaar bloeide er vrijwel niets aantrekkelijks voor hen. Ze moeten hoog vliegen en redelijk ver vliegen.

Gevolg is dat alleen de kleinste gaatjes van het blokje zijn gevuld. De ruimere kamers zijn niet in trek?
Of is heel Nederland aan de insectenhotelletjes gegaan? Zo ja, dan vind ik de leegstand geheel niet erg.
Maar wie weet komen er nog laatbloeiers?

2 opmerkingen:

  1. Hier ook geen zoemende hotelgasten, ik dacht dat het komt omdat er te weinig restaurants in de buurt zijn.
    De bermen waar ik dagelijks langs fiets waren trouwens prachtig en nog niet alles is gemaaid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was me nog niet opgevallen maar je hebt gelijk.
    'Normaal' stikt mijn zeer wilde tuin van de hommels en de bijen (en een enkele wesp).

    Nu zie ik alleen vliegen en muggen en dat gezoem - tja. Dat is toch ánders...

    BeantwoordenVerwijderen