maandag 7 april 2014

Blokje Gouds: Vrouwetoren

De Vrouwetoren aan de Nieuwehaven, is weer zo'n stukje Gouda wat wijst op de vele kerken, kapellen en torens in Gouda.

Haar echte naam was Onze-Lieve-Vrouwetoren, maar ja, die reformatie.
De toren stond ooit vast aan een kapel, de Onze-Lieve-Vrouwekapel gebouwd in de laat 15e eeuw.
Ergens tussen 1489 en 1494, maar we kijken bij die leeftijd niet op een jaartje of wat.

De kapel deed dienst als school voor arme meisjes. Ze kregen gratis leeslessen en godsdienstonderwijs.
Die leeslessen, dat verbaasde me wel. Ik heb toch altijd gedacht dat zeker in die tijd het leren lezen meer iets voor de rijke jongens was. Of dames uit welgestelde families.

Na de hervorming gingen de protestanten in de kapel kerken, tot de Sint-Jan geschikt werd geacht.
In 1574 zijn de banken van de kapel naar de Sint-Jan overgebracht, de kapel werd gesloopt en sindsdien staat er dus een losse toren.

In 1754 werd de toren gerestaureerd, in 1957 kreeg de toren een kopie van de oude spits.

Het nut van de losse toren ontgaat me geheel. Er hangt een klok in maar zover ik weet heb ik die nog nooit horen luiden.
Het grappige is wel dat de klok die er hangt een krijgertje is van de Sint-Jan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten