vrijdag 28 november 2014

Enge beestjes?

Een jaar of langer geleden kwam men met de eerste hapjes gemaakt van insecten.
Mijn reactie was deels  "moet er niet aan denken"en deels van "kom op zeg, wat de boer niet kent?"
Ook in de wetenschap dat als de kans zich voordoet ik het zeker eens wil proberen.

Als vlees- en viseter (vis is in mijn ogen ook vlees) begrijp ik best de bezwaren van "een meelworm is ook een dier".
Dat klopt! Is het dan beter een meelworm te eten in plaats van een koe?
Voor mensen die bezwaar tegen het eten van vlees of gebruik van elk dierlijk materiaal is het vast niet beter.

Dan maar even de voordelen noemen. Er is vast minder water, beduidend minder land en energie kosten voor nodig.
Heel veel minder pesticiden c.q. gewasbeschermers. En hopelijk veel minder dierziektes dus minder antibiotica.
Met een groeiende wereldbevolking heeft het ook wel voordelen. Geen landje pik voor de vele hectaren soja als veevoer.

Ineens kwam het bericht dat een grote supermarktketen binnenkort insecten gaat verkopen.
Mijn kans om het eens te proberen. Misschien eens maar nooit weer?

Ik liep afgelopen dinsdag een winkel van die keten in. "Hallo.. waar hebben jullie de insecten liggen?"
Een korte verbaasde blik.
"Mevrouw, de Vapona producten hebben we alleen in de zomer, misschien ligt er nog iets van HG?"

Ik heb vast erg dwaas gekeken want de jonge dame zei al snel " dat bedoelt u dus niet?"
Nee, de eetbare. Ik zie haar huiveren "die hebben wij nog niet".

Ik wacht af.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten