donderdag 27 november 2014

Schrijven

Gisteren vernam ik iets over dat we eigenlijk wel kunnen stoppen met het schrijfonderwijs.

Tenslotte gebruiken we allemaal een tablet of laptop. Wie is allemaal? Wij in het rijke westen.
Ik betwijfel of de kleine schooltjes of het thuisonderwijs in een yurt ergens in Mongolië daar gebruik van maken.

De motoriek zou er aan onderdoor gaan roepen tegenstanders. Zou zomaar kunnen.
Ik maak me meer zorgen over die toekomstige kromme ruggetjes en RSI polsjes.

Er is natuurlijk niets mis met een goede typevaardigheid en daar kan je het meeste op den duur wel mee af. Als alle instellingen er in mee gaan.
Dat zou dan wel wereldwijd moeten gebeuren.
Stel je voor, je moet voor je werk naar een ver weg land waar men wellicht nog geen stroom heeft en al helemaal geen wifi of hotspots. Je krijgt op het vliegveld een formulier om in te vullen.
De beambte geeft je een pen aan en daar sta je dan. Geen idee hoe zoiets werkt.

Nog een nadeel, een groot nummer werkeloze grafologen. De fraaie kunst der kalligrafie sterft uit en niemand kan meer de dagboeken van vorige generaties lezen. Raar schrift tenslotte.
Het lijkt me echt een groot gemis.

Dat men tot nu toe ontdekte dat het handschrift er niet slechter op is geworden zegt niets, want tot voor kort leerde iedereen nog schrijven.
Het mijne was voor de uitvinding van de pc al onleesbaar.

Er is niets mis met een tablet, toch moeten we uitkijken dat de mensen over 3 generaties niet allemaal met vierkante ogen rondlopen, alleen nog maar communiceren via de digitale weg.
Geen felicitatiekaartjes meer, met een handgeschreven boodschap.

Alle verpakkingen moeten in een standaard font, of misschien in pictogrammen en een QR code?

Ik zie het vooral als een culturele verarming.

Dat iemand van een Steve Jobs school daar mee komt is het te begrijpen, maar het onderwijs faalde eerder.
Met de taalpakketten van Frans 1 en Frans  II , bij het ene pakket leerde je het lezen en schrijven.
Bij het andere spreken en verstaan.
Zal één van de partijen geen tablet bij zich hebben, ik voorzie hilarische taferelen.

Innovatie wordt Babylonische spraakverwarring!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten