dinsdag 9 december 2014

Mag ik een teiltje?

Ik had me nog zo voorgenomen het december sarcasme voor me te houden, maar helaas, mijn kerstgedachte ligt nu in de goot.
Bedankt Jumbo!

Wat heeft Jumbo mij misdaan? Niets vreselijks hoor, alleen dat we nu 2 weken lang elke avond vast wel twee keer de "oh kijk ons eens goed zijn" commercial van 3 minuten tenminste moeten aanhoren.

Het doel is dat het winkelend publiek bij de kassa een speciale bon aanschaffen, een maaltijdbon.
Niks mis mee.
Voor elke tweede bon doet Jumbo er eentje bij, nobel van ze!
Daar maken ze dan maaltijd pakketten van, of organiseren een diner voor mensen die anders geen fijne Kerst hebben.
Prima! Daar zijn de instanties die er aan meewerken terecht blij mee.
Het is voor mensen die het verre van breed hebben, voor eenzame mensen en dakloze mensen.

Waarom dan mijn sarcasme?
Wel, het feit dat ze voor die reclame een blik artiesten voor hebben opengetrokken.
Die dan wel of niet onbezoldigd staan te zingen. Alsof het een giro 555 actie is.
Onder het mom van EenMaal voor allen.

Die commercial heb ik nu een aantal malen rond primetime gezien, dat kost Jumbo dus een vermogen.
Nu hadden ze natuurlijk toch wel reclame gemaakt, koop onze gourmetschotels enz.
Natuurlijk is het handig toeslaan zo rond deze donkere dagen.

Toch zou het Jumbo sieren om een paar spotjes van een halve minuut te maken met mensen van Sensoor of Voedselbank aan het woord te laten. Met een voedselbon in de hand.
Het zou een blik artiesten schelen, het zou een vermogen schelen en zo zouden ze nog heel veel meer pakketten kunnen samenstellen.

Dat het niet EenMaal is, maar ook AnderMaal.
Men vergeet voor het gemak maar dat die mensen de overige 363 dagen per jaar misschien net zo eenzaam zijn, of dakloos.
Maar blijkbaar moet alles met toeters en bellen en vooral bekende Nederlanders.

Als dit allemaal zonder die toeters en bellen zou gebeuren, dan alleen maar hulde.
En begin er dan vast mee als de eerste pepernoten in de winkel liggen.
Begin met Pasen, dat wordt tenslotte ook al uitgemolken, ga dan bonnen verkopen voor een dagje uit voor al die mensen die met hun kinderen nooit een naar de Efteling of Artis kunnen.
Maar laat die artiesten achterwege!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten