zondag 21 december 2014

Nieuwe woorden

Ik loop geregeld achter, komt vast omdat ik geen kinderen heb, en geen krant.
Maar vroeg of laat komen ze je wel ter oren.

Het eerste woord wat ik tegenkwam was in een vragenlijstje over domotica. Moest toch eerst even lezen wat dat nu weer is.
Breed begrip zeg, maar een aantal van die zaken zijn best handig, al is het einde privacy.
De voorloper was trouwens al door de Flintstone firma bedacht.
Kennen jullie The Jetsons nog? Een ruimtefamilie met de huishoudrobot Rosey?
Beetje leuk type met kapje en schortje.

Het tweede voor mij nieuwe woord hoorde ik bij Nieuwsuur.
Sexting. En dat is pas eng!

Niet zo lang geleden werd er een Nederlandse man opgepakt omdat ie een Canadese tiener chanteerde met naaktopnames.
Dat arme kind zag geen uitweg meer en pleegde zelfmoord. Diep triest!
Maar de trend van nu, sexting, is dus eigenlijk een aanloop voor meer drama's.

Tieners die elkaar naaktfoto's sturen, of pikante filmpjes. Lachen! Een druk op de knop en je vriendjes delen die en die delers delen ook weer en zo sta je dan eeuwig op internet.
Zelfs nadat het lachen je is vergaan.
En zo zitten er weer honderden jongeren in een hulptraject.

Dan volgt er voorlichting op scholen. Maar waar blijft nu die voorlichting voor ouders?
Weten ouders wel wat er allemaal kan? En wat er allemaal voorbijkomt op internet?
En dat menig rage kan uitlopen op nog meer pesterijen?

Ik vind het werkelijk vreselijk voor die jongeren, ook al doen ze het zelf en denken dat ze het allemaal wel weten.
Daar zit dan de denkfout van volwassenen, het zijn nog kinderen en die moeten hun hoofd nog vaak stoten, alleen hoop je op een geheel andere wijze.

De dag dat alle providers wereldwijd eens alle vreselijke plaatjes van internet zou wissen zou een zegen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten