vrijdag 21 januari 2011

Gevogelte


Dit weekend gaan we tellen. Niet onze knopen, niet onze zegeningen, hoewel,dat kan nooit kwaad.
Nee, we gaan tuinvogels tellen. Tijdens één van de 2 dagen voor het raam met een notitieblokje en maar opschrijven wat u ziet.  Een half uurtje maar. Lekker met een kop koffie.

Ik tel niet mee. Oh, ik kan best goed tellen, maar mijn gevederde vriendjes weigeren
ook maar één poot op mijn balkon te zetten. De sufkopmezen!
Kent u dat, dol op vogels maar ze mijden je leefomgeving, dan is er een vrij simpele oplossing.

Als u dit leest bent u vast in het bezit van een computer.
Wat u niet nodig heeft is een tuin en de bijpassende vogels.
Het is een kwestie van een paar toetsen, even aanmelden en dan bent uw welkom in
de wondere wereld vol wieken.  Waar voyeurisme is toegestaan.
Oh Sofie, maar dat klinkt spannend! Is het ook.
U zult zien “onze lieve heer kent vreemde kostgangers”.  Maar wat zijn ze leuk.

Ik zit vanaf deze stoel even pleitbezorgster te zijn voor de vogels.
Het kijken naar vogels zoals u ze anders niet ziet, via een webcam.
Maar Sofie, dat is saai! Nee hoor, het is soms tenenkrommend spannend.
Het is boeiend, ontroerend en soms goed voor een schaterlach. Therapeutisch zelfs.

Op een goeie februari dag in 2009 dacht ik ineens “oh ja, eens kijken of er weer webcams bij vogels zijn”.  En ja, het begon weer op 1 maart.  Verkenning van de nestkast door een paartje steenuiltjes.  Vanaf die dag had ik een wand vol beeldschermen willen hebben, en evenveel ogen als een spin.
Ik kwam ogen te kort, die kleine uiltjes, zo leuk. De snelle jagers als de slechtvalken, prachtig. Nog even een fraaie zonsondergang kijken op een eiland.
Tja, ik werd gegrepen door het uilenvirus. Daar is overigens geen antigif tegen, u is gewaarschuwd!

Gun uzelf een blik in het familieleven van de vogels. De oogstrelende ijsvogels,
de machtige jagers als de oehoe en de slechtvalk. 
Geniet van de ijver van mevrouw boomklever, de taferelen in een boerenschuur waar de zwaluwen broeden.
En denkt u nu van “da’s geen natuur! Nestkast en webcams.”  Neemt u van mij aan dat vogels tamelijk koppig kunnen zijn. Die kiezen toch echt zelf een plekje. Van een webcam weten ze niet.

Ik kan u deze 4 maanden lopende soap echt aanraden. Een lach en soms een traan op www.beleefdelente.nl

Om vast voor 1 maart warm te lopen is er ook een meesrijke winterversie van een niet te stoppen honger, te vinden op www.beleefdewinter.nl

Voor nu wens ik u een vogelrijke tuin en een druk tel halfuurtje.




1 opmerking: